نویسندگان:
حکیمه السادات شریف زاده1 ، فرشته باعزت2 ، حمیده جلالیان راد3 .1استادیار دانشگاه مازندران
2دانشیار دانشگاه مازندران
3کارشناس ارشد رشتۀ تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش
چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر روش تدریس علوم مبتنی بر زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایۀ پنجم ابتدایی شهرستان بابلسر بود که از بین آنها، 50 دانشآموز دختر و پسر به طور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جای داده شدند. پس از اجرای پیشآزمون پیشرفت تحصیلی بر روی هر دو گروه، گروه آزمایشی به مدت 12 جلسۀ 45 دقیقهای تحت آموزش علوم از طریق روش تدریس مبتنی بر زیباییشناسی قرار گرفتند و گروه گواه از طریق روش تدریس سنّتی آموزش دیدند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پسآزمون (بلافاصله پس از اتمام آموزش) و آزمون پیگیری (پس از گذشت 3 ماه ) به اجرا درآمد. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری تحلیل کوواریانس و تحلیل اندازههای مکرر تجزیه و تحلیل شد؛نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت بین نمرات پیشرفت تحصیلی علوم در دو گروه آزمایشی و گواه معنادار بود. بنابراین، روش تدریس مبتنی بر زیباییشناسی میتواند بهعنوان روش تدریسی فعّال و مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم نقش داشته باشد.
The Effectiveness of Aesthetics-Based Teaching on Academic Achievement (A Comparative study of Aesthetics-Based Teaching Method and Traditional Methods of Teaching)
English Abstract: The aim of this research was to investigate the effectiveness of aesthetics-based teaching on academic achievement of fifth grade students in Elementary school science course. The study was of quasi-experimental design with pre-test, post-test and follow-up with control groups. The population included male and female students in fifth grade of elementary school in Babolsar, out of which, 50 boys and girls were selected and assigned randomly to both experimental and control groups. After administering the pre-test to both groups, the experimental group underwent 12 sessions (each session lasted of 45 minutes) of science instruction through teaching methods which were based on aesthetics. The control group was trained by the traditional methods. After that, a post-test (immediately after training) and a follow-up test (after 3 months) were administered to both groups. The data was analyzed using repeated-measures analysis of covariance. The results showed a significant difference between the achievement scores of the two groups. Based on these results, aesthetic-based teaching can be considered an active and effective teaching method for the students’ achievement in science course.