نویسندگان:
زهرا ولی زاده1 ، حسن احدی2 ، محمود حیدری3 ، محمد مهدی مظاهری4 ، محمد باقر کجباف5 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران
2استاد روانشناسی رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
4استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
5استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه ساختاری بین کمالگرایی، خودکارآمدی، جهتگیری هدفی و علاقه به رشته با اهمالکاری تحصیلی بوده است. جامعه پژوهشی تمامی دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 92 در دانشگاه تهران بودهاند. حجم کل جامعه آماری 12721 دانشجو بوده و نمونه انتخاب شده 272 دانشجوی کارشناسی از دانشکده های مختلف ( فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی )، شامل 159 دختر و 77 پسر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بوده است. دانشجویان به مقیاس ارزیابی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، مقیاس چندبعدی کمالگرایی فروست و همکاران (1990)، مقیاس خودکارآمدی شرر (1982)، مقیاس جهتگیری هدفی الیوت و مک گریگور (2001)، و پرسشنامه علاقمندی به رشته هدایتی و همکاران (2012)، پاسخ دادند. یافتهها نشان داد متغیرخودکارآمدی (28/0-)، و متغیر جهتگیری هدفی مهارتمدار گرایشی (25/0-)، دارای رابطه مستقیم و غیر مستقیم منفی با اهمالکاری تحصیلی بوده است. متغیر علاقه به رشته (17/0-)، و سازماندهی (15/0- )، بطور مستقیم و منفی، نیز بعنوان متغیر واسطه ای با اهمال کاری تحصیلی رابطه داشت و متغیر تردید در کارها (22/0)، نیز بطور مستقیم و مثبت با اهمال کاری تحصیلی رابطه داشت. بعلاوه متغیر خودکارآمدی بیشترین اثر را روی اهمال کاری تحصیلی نشان داد. یافتههای این پژوهش می تواند به مشاوران تحصیلی و مربیان آموزشی در انجام مداخلات مفید جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی و به تبع آن افزایش پیشرفت تحصیلی کمک کند.
The Structural Relatioship of Perfectionism , Self- efficacy , Goal Orientation and Interest in Field of Study , and Academic Procrastination
English Abstract: The purpose of this study is to examine structural relationship among perfectionism , self efficacy , goal orientation , and interest in field of study to academic procrastination. The population of this study is all undergraguate students in the first semester of 2013-14 academic year. total population was 12721 people. The sample consists of 272 students including 159 girl and 77 boy from three colleges of the University of Tehran namely Engineering college, Science college and Humanities college. They were selected using the proportional stratified sampling method. The study method was correlation ( structural equation modelling). The selected students repsonded to Academic Procrastination Assessment Scale developed by Solomon and Routhblum (1984), Multidimensional Perfectionism Scale developed by Frost et al. (1990), Self efficacy Scale developed by Sherer (1982), Goal Orientation Scale developted by Elliot & McGregor (2001), Interest in Field of Study Questionnaire developted by Hedayati et al. ( 2012). The results indicated that self efficacy (-0.28) , mastery-approach goal orientation (-0.25) ,had negative directive and undirective relation to academic procrastination. interest in field of study (-0.17) and organization (-0.15) negatively had relation to academic procrastination and mediated among self efficacy / goal orientation and academic procrastination. Doubt in works (-0.22) positively and directively was related to academic procrastination. In addition, self efficacy showed the most significant influence on academic procrastination. These results can help to counsellore and educator in intervening and overcoming to the academic procrastination that, its outcome will be the decrease of academic procrastination and increase academic achievement.