نویسندگان:
بنفشه آقایی ابیانه1 ، عبدالحسین کلانتری2 .1کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده فارسی: در این مقاله به بررسی میزنوشتههای یک مدرسه دخترانه و یک مدرسهی پسرانه پرداختهایم. با تحلیل محتوای میزنوشتهها سعی در پی بردن به ارزشها و تفکرات دو جنس داشتهایم. روش پژوهش پیش رو، تحلیل محتوا بودهاست. انتخاب مدارس به صورت نمونهگیری احتمالی بودهاست. مطالب و نقاشیها و تخریب میزها فیش برداری شده است و سپس کل آنها بنا به محتوای آنها طبقهبندی شدند. در مرحله بعد میزنوشتهها را بر اساس جنسیت مقایسه شده اند. نتایج کلی تحقیق عبارت است از: در هر دو مدرسه طبقات مرتبط با جنس مخالف، ناسزا، نام خواننده، تقلب، یادگاری و نام خود فرد وجود داشته است. در مدرسه پسرانه علاوه بر طبقات فوق طبقات ورزشی، کامپیوتری، اجتماعی-مذهبی، کلمات رمزی و نام شهر نیز وجود داشته است. درصد میزان نوشتههای فوق در مدارس متفاوت میباشد. در مدرسهی پسرانه اعمال وندالیستی به میزان زیادی بیشتر بودهاست، در حالی که مدرسهی دخترانه نقاشی روی میز بیشتر بوده است.
comparative study of the schools graffiti
English Abstract: In this article we studied the graffiti of schools. By content analysis we tried to understand the thoughts and values of both genders. The method of this research was content analysis. A boy’s school and a girl’s school were chosen by probability sampling. In next step, we took notes of the inscriptions and paintings of the desks. Finally, we categorized them based on their content and meaning and compared them based on gender. Four categories were the same in both schools: categories with the words and paintings related to opposite sex, insulting words, remembrance, and the names of the desk owners. In addition to these categories the categories of sport, computer, social and religious, secret words, and the names of cities existed in a boy’s school. The quantity of the written things was different in the schools. In boys school vandalism was more and in girls school paintings were more.