نویسندگان:
فیروزه سپهریان آذر1 ، راحله ستاری2 .1دانشیار دانشگاه ارومیه
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
چکیده فارسی: خرد عبارت است از توانایی فکر و عمل با استفاده از دانش، تجربه، درک، حس مشترک و بینش. فرض بر این است که بین خرد و هویت موفق ارتباط وجود دارد، ولی این رابطه کمتر شناخته شده است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ابعاد خرد و سبک های هویت می باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموز دختر چهارم متوسطه شهرستان ارومیه (2599 نفر) بود. نمونه مورد مطالعه 360 دانش آموز می باشد که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از جامعه مذکور انتخاب شدند و به طور همزمان به پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1989) و مقیاس سه بعدی خرد آردلت (2003) پاسخ دادند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. برای تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل دو مجموعه معنی دار از روابط بین ابعاد خرد و سبک های هویت را تشخیص داد. در مجموعه اول هر سه بعد خرد با سبک های هویت اطلاعاتی و تعهد رابطه مثبت معنی دار و با سردرگم/اجتنابی رابطه منفی معنی دار نشان دادند. و ابعاد خرد به صورت معنی داری 4 درصد از تغییرات سبک های هویت را تبیین نمودند. در مجموعه دوم رابطه ابعاد شناختی و هیجانی خرد با سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد معنی دار بودند. در مجموعه دوم سبک های هویت و ابعاد خرد 2 درصد از واریانس یکدیگر را تبیین کردند.
Investigate the Canonical relationship between Dimension of wisdom and identity styles
English Abstract: Wisdom is the ability to think and act using knowledge, experience, understanding, common sense, and insight. It is assumed that there is a relationship between informational identity style and Components of wisdom. But, this relationship is little known. So, the present study attempted to examine the relationship between components of wisdom and identity styles. The population of this research consisted of female students who have study in 4th high school (2599 people). Sample of the study were 360 students who selected through random cluster sampling. First of all, the Berzonsky of identity styles Inventory (1989) and Ardelt of three-dimensional of wisdom scale (2003) were administered to the subjects. The research method was descriptive and correlational. Canonical correlation was used to analyze the data. The analysis of data discovered two significant set of relationship between dimension of wisdom and identity styles. In first set, three-dimensional of wisdom had significant positive correlation with informational and commitment identity style, and a significant negative correlation with Diffuse–avoidant identity style. Dimension of wisdom could have predicted and explained 4% of changes of identity styles. In second set, affective and cognitive dimensions of wisdom had significant correlation with Informational, normative and commitment identity style. Dimension of wisdom and identity styles could have predicted and explained 2% of changes each other.