نویسندگان:
فریبا عدلی1 ، مژده وزیری2 ، مریم ارمندئی3 .1استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء (س)،تهران، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده فارسی: خلق و ادارۀ بحث، تبادل نظر، گفت و گو و شنیدن صدا های دیگر از جمله چالش های مدیران در محیط کاری است. این پژوهش با هدف مطالعه عوامل موثر بر سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه انجام شد که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها به روش آمیخته است. در بخش کمی با نمونه گیری طبقه ای 332 نفر و در بخش کیفی با نمونه گیری هدفمند 10 نفر از کارکنان دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشارکت داشتند. ابزارهای پژوهش برحسب روش، پرسشنامه "جوّ سکوت" واکولا و بورادوس(2005)، پرسشنامه محقق ساخته "رفتار سکوت" و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی بررسی و تایید شد و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 88/0و 89/0 بود. برای تحلیل داده های کمی، از روش های آماری با ابزار spss و برای مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته های بخش کمی نشان داد وضعیت جوّ و رفتار سکوت و مولفه های آن به غیر از رفتار خودحفاظتی نامطلوب ارزیابی شد. یافته های بخش کیفی عوامل موثر بر این وضعیت را نشان دادند. یافته های پژوهش ضرورت برنامه ریزی را برای کاهش جوّ و رفتار سکوت کارکنان پیشنهاد می دهد.
An investigation of the factors influencing organizational silence from the perspective of employees
English Abstract: Creation and management of the debate, exchanging ideas, dialogue and listening to other voices are among the managers challenges in the workplace. This study aimed to investigate the factors influencing organizational silence which its purpose was practical and the data was collected in a mixed (quantitative - qualitative) way. In quantitative section Respondents were 332 cases who were selected by categorized sampling and in qualitative section 8 cases were selected by purposeful sampling from among employees of universities affiliated to ministry of science, research and technology. Silence climate questionnaire of Vakola and Bouradas (2005), Researcher-made questionnaire of silence behavior and semi-structured interview were used as the research tools. Questionnaires validity was reviewed and approved by academic experts. Questionnaires reliability was calculated as 0.89, 0.88 using Cronbachs alpha. Questionnaires data analysis was performed by SPSS software using descriptive and inferential statistical procedures and for the analysis of interview content analysis method was used. Quantitative findings showed that the status of silence climate and behavior and all factors except for self -protection were unfavorable. Qualitative findings showed the factors affecting the status. Therefore the findings suggested that planning for reducing silence climate and behavior is necessary