چکیده فارسی: Ali Zekavati Gharagozlou (Ph.D) abstract: چکیده: بررسی راه حل های عاقلانه به جای راه حل زورمدارانه (تحمیل،قهر و تهاجم و ناهمدلی) یا فریب آمیز (دستاموزگری،وافسون، وجزم باوری )در فرایند توصیف سیرتاریخی تکوینی ، ساختاری و کارکردی عقل و نیز ترسیم بعضی شرایط تجویزی موضوع اساسی نوشته است. می توان الگوها و طرح واره های اندیشه وعمل واحساس را به مثابه حوزه ارزشها به اعتبار معانی در نظر گرفت و کنش را تحقق انگیزه/ " دلیل" یا اعتبار ارادی فردی از آن معانی تلقی کرد که حوزه تعقل را تشکیل می دهد. تحقق رابطه فرهنگ، اخلاق و تربیت و جامعه پذیری با رویکرد قاعده مندی و در عرصه اراده و انتخاب وعقلانیت با“یادگیری متفکرانه وکنش تفاهمی“ احراز میشود. در این جا رویکرد اول یا “یادگیری متفکرانه” نماد پویش زنده هماهنگی بین کنش و الگوها و طرح واره های اندیشه وعمل واحساس منظور شده است. رویکرد دوم ، رویکردرفتارگرایانه ویادگیری سطحی ،بر اساس شرطی سازی و نظم وانضباط بیرونی و کنترل از راه ترساندن دستاموزگری،وافسون، وجزم باوری در باره هنجارها،نظم وانضباط است. مدعای اول نوشته روشنگری و بیان تمایز مفاهیم یادگیری متفکرانه( رویکرد اول)، که با ارتباط(عینیت اجتماعی حاصل از روابط و نقد متقابل )تکوین می یابد. محوریت عقل یاری می کند که این دو رویکرد در تربیت و جامعه پذیری اخلاقی خلط نشوند. منظور از عقلانیت که زمینه ساز جامعه پذیریِ اخلاقی تواند بود،
The relationship between reason and morality
English Abstract: The article studied the evaluation of rational solutions instead of the militant ones (force, violence and aggression and without empathy ), or deceptive (manipulation , enchantment, dogmatic belief) describes the process historical and genetic trend, structural and functional reason. As well as the article draw certain prescribed essential topic of relevant conditions. . The first claim of this article as the enlightenment and description of concepts of thoughtful expression of differentiation, the relationship (social reality of relationships and mutual criticism)was developed. Realization of the relationship between culture, ethics, education and socialization approach in rationality through “thoughtful learning and action engagement" is held. Here the first approach or "reflective learning" living symbol of the dynamism of coordination between actions and patterns of thinking .feeling and action schemas to be studied. The second approach, learning behaviorist approach, based on the condition of external discipline, order and control through intimidation manipulation, and enchantment, dogmatic beliefs about morals and social order are considered. The differentiation of two approaches does not confuse moral education and socialization. In the absence of a rational course, the education is prevailed over by titles such as lobbying and managerial necessity , successfulness, order, discipline and compromise . These titles are authenticated mendaciously, but neutralize and break down the real mission of education .Real education frees the neck of reason from the chain of ignorance