نویسندگان:
سیمین حسینیان1 ، محمدرضا بهرنگی2 ، سوگند قاسم زاده3 ، طیبه تازیکی4 .1استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2استاد دانشگاه خوارزمی
3دکترای روانشناسی دانشگاه تهران
4کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان انجام گرفت. جامعه آماری شامل 50 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پس از انتخاب نمونه، برنامة آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد شناختیـ رفتاری گروهی( به مدت 10 جلسه، یک روز در هفته و هر جلسه به مدت 3 ساعت) برای مادران گروه آزمایشی اجرا شد. دانشآموزان هر دو گروه، مقیاس سازگاری اجتماعی و پرسشنامة پرخاشگری را در دو مرحلة پیش و پسآزمون تکمیل کردند و نمرات معدل تحصیلی دانشآموزان در نیمة اول و دوم سال تحصیلی ثبت شد. دادههای حاصل با روش تحلیل کواریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامة مداخله بر هر سه متغیر تأثیر معنیدار داشته است. بنابراین، میتوان گفت آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران باعث بهبود سازگاری اجتماعی، پرخاشگری، و پیشرفت تحصیلی فرزندان میشود. پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای ارتباطی در مدارس مدّ نظر قرار گیرد و اثربخشی آن بر والدین و دانشآموزان بررسی شود.
Effectiveness of Communication Skills Training of Mothers on Social Adjustment, Aggression and Academic Achievement of their Children
English Abstract: The present study aimed at investigating the effectiveness of communication skills training of mothers on social adjustment, aggression and academic achievement of their children. The sample included 50 mothers of high school students in Tehran who were selected by cluster sampling and randomly assigned to control and experimental groups. The communication skills training of mothers consisted of 10 sessions (one session per week, each session lasting 3 hours), based on cognitive behavioral approach. Students were assessed through the use of social adjustment scale and the aggression questionnaire as pre- and post-tests. Also their GPA (Grade Point Average) in the first and second semester were recorded for assessing their academic achievement. The Data was analyzed using repeated measures analysis of covariance. The results indicated the significant difference of the three variables. So we can say that communication skills training for mothers improved social adjustment and academic achievement of children and decreased their aggression. It is suggested that schools consider the importance of communication skills training and its effectiveness on both parents and students.