نویسندگان:
پروین کدیور1 ، ندا افشاریان2 .1استاد گروه روانشاسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پیشبینیکنندگی دلبستگی به والدین و همسالان و ازخودبیگانگی روانی در پیشبینی رفتار خرابکارانۀ نوجوانان است. به منظور دستیابی به این هدف، از بین دانشآموزان دبیرستانی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای با حجم 320 نفر (176 دختر و 144 پسر) انتخاب و پرسشنامههای ازخودبیگانگی روانی (ملوین سیمن، 1959) پرسشنامۀ رفتار خرابکارانه و سیاهۀ دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) روی آنها اجرا شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفههای مختلف ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی با رفتارهای خرابکارانه رابطه وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی، پیشبینیکننده-های نیرومندی برای پیشبینی رفتارهای خرابکارانه در نوجوانان بودند (62.3%R2= ). با توجه به نتایج حاضر، توجه به شرایط ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی بین نوجوانان با والدین و همسالانشان در بررسی رفتار خرابکارانه، اهمیت دارد. لذا تأکید بر ایجاد فضای اعتماد، محبت، عاطفه و صمیمیت در رشد و تحول بهنجارِ دانشآموزان؛ برای والدین و مسئولین مدرسه امری ضروری است.
The role of attachment to parents and peers, and psychological self-alienation in predicting adolescent’s vandalistic behaviors
English Abstract: The present study aimed to examine the role of parents and peer’s attachment, and psychological self-alienation in predicting vandalistic behaviors in high school students. 320applicants (176 females and 144 males) were selected through multi-stage cluster sampling in the third grade of high school. The Psychological Self-alienation Questionnaire (Seeman, 1959), Vandalistic Behaviors Questionnaire and the Inventory of Parent and Peer Attachment (Armsden & Greenberg, 1987) were employed. The analyses of the data indicated that dimensions of psychological self-alienation, attachment quality and vandalistic behaviors were significantly related. Also, stepwise regression represented that psychological self-alienation and attachment quality could successfully predict vandalistic behaviors in adolescents. It can be concluded that psychological self-alienation and attachment quality to parents and peers would play a crucial role in examining adolescents’ vandalistic behaviors. So the emphasis on creating an atmosphere of sentiment, confidence, affection, and intimacy is very crucial in the process of growth and maturation of student’s. It is an essential step for both the parent’s and the school headmasters.