نویسندگان:
هدی سادات محسنی1 ، حمید شفیع زاده2 .1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)
2استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار،ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حـاضر بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در مدارس مجری طرح از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانةشهر تهران در سال تحصیلی 91-1392 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، کلیة دبیران زن دبیرستانهای دخترانة شهر تهران است که درس مهارتهای زندگی را در سال تحصیلی 91-92 تدریس کردهاند(N=150). حجم نمونه، با استفاده از روش سرشماری 150 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساختة مهارتهای زندگی، شامل خود آگاهی، ارزشهای فردی– خانوادگی، تصمیمگیری، مقابله با اضطراب، برقراری ارتباط مطلوب، و انتخاب هدف است. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبة ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید. با استفاده از فنون آمار توصیفی(میانگین، فراوانی، رسم جدول، و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و نیز آزمون فریدمن برای تعیین اولویتها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر دبیران آموزش درس مهارتهای زندگی بر مهارتهای خودآگاهی، ارتباط مطلوب، ارزشهای فردی و خانوادگی، اضطراب، انتخاب هدف و تصمیمگیری مؤثر بوده است.
Effectiveness of life skills education in schools in Tehran
English Abstract: The present study is aimed at investigating the efficiency of life skills training in high schools of Tehran from the teachers’ point of view in the school year of 91-92. The sample of this descriptive survey included 150 female teachers in high schools of Tehran who were selected using census method. To collect the data, a researcher made questionnaire of life skills was employed which included components of self-awareness, personal-family values, decision making, coping with anxiety, making desirable relationship, and goal setting. Content validity of the questionnaire was confirmed by expert views. The reliability of the questionnaire was estimated using cronbach alpha and it turned out to be 0.85. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics (individual sample t-test, Friedman test). According to the results, the teachers believed that life skills training had significant effects on skills of self-awareness, personal-family values, making desirable relationship, coping with anxiety, goal setting and decision making.