نویسندگان:
سید نورالدین محمودی1 ، افضل السادات حسینی2 .1. استادیار گروه مطالعات فکرپروری کودک و نوجوان، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: در تاریخ فلسفة علم، در قرن بیستم، از چهار تحوّل مهم میتوان سخن گفت که هریک دربرگیرندة گفتمان خاصی در عرصة فلسفة علم هستند.گفتمان نخست، پوزیتیویسم و استقراگرایی؛ گفتمان دوم، ابطالگرایی کارل پوپر و قواعد ریاضیگونة لاکاتوش؛ گفتمان سوم، ساختارگرایی و نسبیتگرایی تامس کوهن و گفتمان چهارم، هرمنوتیک. هدف از مقاله حاضر بررسی تاریخچه و ریشه هرمنوتیک و استخراج آن در حوزة تعلیم و تربیت است. در واقع هدف از این پژوهش، بررسی هرمنوتیک به عنوانی گفتمانی است که تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داده است، با توجه به اینکه مباحث و مبانی هرمنوتیک در اشکال مختلف آن به مسئلة محوری فهم و تأویل صورت تفکر آدمینظر دارد، یکی از ایدههای مهم در فرآیند تعلیم و تربیت میباشد و دلالتهای آن در زمینة برنامه درسی، ارزشیابی و روششناسی فراوان است. برای تحقق این مهم و رسیدن به هدف این پژوهش از روش تحلیلی-استنباطی استفاده شده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که هرمنوتیک متربی بهعنوان متن اصلی در تعلیم و تربیت قرار میگیرد و در حوزة ارزشیابی معیارهایی را بهدست میدهد که متربی به صورت چند بعدی و در بطن فعالیتها مورد ارزیابی قرار میگیرد، در حوزة روششناسی هرمنوتیک روشی مناسب و با سازوکارهای مختص به خود در پژوهشهای تربیتی می باشد.
Hermeneutics as a Basis for Educational Studies
English Abstract: In the history of twentieth century philosophy of science in four major transformation has occurred, each of which has had great impact The first discourse positivism, the second discourse is Karl Popper, the third discourse, structuralism and Relativism of Thomas Cohen and fourth discourse, hermeneutics. Hermeneutics can solve many problems in the field of education. This paper discusses the history and roots of hermeneutics and its implications in the field of education has been analyzed. The purpose of this study was Hermeneutics as a discourse which has affected of education, Hermeneutics is the one of the theories of Appropriate for the processes of education. To achieve this important goal of this research method of analysis - analytical used. The results show that Hermeneutics in the fields of students, education, evaluation scope and methodology for education has significant implications.