چکیده فارسی:
پژوهش حاضر، بااستفاده از الگویابی معادلات ساختاری، در پی وارسی رابطة میان انتظار عملکرد و تلاش، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده، و ابعاد فرهنگی هافستد(مردانگی/زنانگی، ابهامگریزی، فردگرایی/جمعگرایی، و فاصلة قدرت) با پذیرش فناوری اطلاعات است. 150 آموزگار دورة ابتدایی ناحیة یک شهرستان ارومیه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از خردهمقیاسهای تصمیم به استفاده، انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده(ونکاتش و همکاران، 2003)، فردگرایی/جمعگرایی، فاصلة قدرت وابهامگریزی(اسرایت و کاراهانا، 2006)، و مردانگی/زنانگی(اسرایت، 2000) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگویابی معادلات ساختاری براساس روش حداقل مجذورات جزئی(پی.ال.اس[1]) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که انتظار عملکرد و تلاش، و نفوذ اجتماعی بر تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات اثر مثبت و معنادار دارند. شرایط تسهیلکننده و مردانگی/زنانگی نیز اثر مثبت و معناداری بر استفاده داشت. همچنین، اثر ابهامگریزی و فاصلة قدرت نیز بر این متغیر منفی و معنادار بود. اما اثر فردگرایی/جمعگرایی بر این متغیر معنادار نبود. در نهایت، مدل آزمون شده 27 درصد از تغییرات تصمیم به استفاده از رایانه و 19 درصد تغییرات استفاده را پیشبینی کرد.
[1] PLS
Factors influencing teachers' computer use: testing the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT)
English Abstract: The current study aimed at structural equation modeling of the relationships among performance and effort expectancy, social influence, facilitating conditions and hofstede cultural dimensions(masculinity/ femininity, uncertainty avoidance, individualism/ collectivism, power distance) and Information technology acceptance. 150 High school teachers of urmia city where selected with clustering sampling method in two steps and answered a questionnaire comprising of the following subscales: intention to use, performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions(venkatesh et al, 2003), individualism /collectivism, uncertainty avoidance, and power distance(Srite and Karahanna, 2006) and masculinity/ femininity(srite, 2000). Structural equation modeling with Partial least squares method was used for data analysis. Findings showed performance expectancy, effort expectancy and social influence had positive and significant effects on intention to use, facilitating conditions and masculinity/ femininity had positive effects on use behavior, and also the effects of uncertainty avoidance and power distance were negative. But the effect of individualism/collectivism wasn't significant. Finally the tested model predicted 27 % of variance in intention to computer use and 19 % of use behavior.