چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مناسک حج عمرة مفرده بر تقویت هویت دینی دانشجویان دانشگاهاست. روش این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 40 دانشجو بهعنوان گروه نمونه از میان جامعة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بدین صورت که 20 نفر بهعنوان گروه آزمایش از میان اسامی قرعهکشی حج عمرة مفردة دانشجویی انتخاب و 20 نفر نیز بهعنوان گروه گواه از میان دانشجویان دانشگاه بهصورت هدفمند انتخاب شدند که از لحاظ ویرگیهای دموگرافیک با گروه آزمایش هماهنگ بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة هویت دینی(علمالهدی، 1389). استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون هویت دینی بر روی هر دو گروه، گروه آزمایشی بهمدت 12 روز برای انجام مناسک حج عمره به مکه اعزام شد، اما گروه گواه تحت هیچگونه مداخلهای قرار نگرفت. پس از بازگشت دانشجویان، پسآزمون هویت دینی بر روی هر دو گروه آزمایشی و گواه بیدرنگ اجرا شد. بهمنظور بررسی پایداری اثرات مناسک حج، پس از گذشت 6 ماه، دوباره، آزمون پیگیری هویت دینی بر روی هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل دادهها با روشهای آماری تحلیل کواریانس، با اندازهگیری مکرر و تحلیل کواریانس چند متغیری حاکی از آن بودند که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد(001/0P>) و میتوان نتیجه گرفت که انجام مناسک حج، موجب تقویت هویت دینی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه شده است. بنابراین، انجام این مناسک میتواند بهعنوان روشی مؤثر، در تقویت هویت دینی دانشجویان بهکار گرفته شود.
Effect of Pilgrimage of reinforcement of religious identity of university students
English Abstract: Inthis research, the Effect of Pilgrimage on reinforcement of thereligious identity of university Students were investigated. Research methodwas quasi-experimental with pre-test and post test design with control group. Forty students were selected from community of university of Mazandran by purposed sampling ,and randomly they were divided into two experimental and control groups. After administering of the religious identity pretest on both groups, the experimental group for the pilgrimage performances for 12 days periods were dispatched to Mekka. But Control group did not receive any of intervention. After returning of students from the pilgrimage, post tests were administered immediately, while follow up tests were administered after a period of six months. Data were analyzed through repeated measures analysis of covariance and multi covariance analysis.The results shows that between scores mean of experimental group and control group have significant difference(p