نویسندگان:
عصمت الزامی1 ، سید محمد میرکمالی2 ، مجید ابراهیم دماوندی3 .1دانشگاه شهید رجائی
2دانشگاه تهران
3دانشگاه شهید رجائی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سبکهای رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در مدارس مقطع متوسطة شهرستان ری است. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی بوده و جامعة آماری آن معلمان و کادر اجرایی دبیرستانهای دخترانه و پسرانة شهرستان ری است و 738 دبیر از میان 1792 نفر بهعنوان نمونة پژوهش در نظر گرفته شدند. برای تعیین سبک رهبری و یادگیری سازمانی از دو پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی از تحلیل عاملی و روش لوپ استفاده شد و در نهایت، پایایی محاسبه شده برای پرسشنامة سبک رهبری بهروش آلفای کرونباخ 87/0 و برای پرسشنامة یادگیری سازمانی 94/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش آمار توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چندگانه بهروش گام بهگام و ضریب همبستگی پیرسون) بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سبکهای رهبری مدیریتی، مشارکتی، تبادلی، اخلاقی، پست مدرن، و اقتضایی با یادگیری سازمانی رابطة معنادار و مثبت وجود دارد و این متغیرها در مجموع 63 درصد واریانس یادگیری سازمانی را تبیین میکنند. رهبری مشارکتی بیشترین سهم را در تبیین یادگیری سازمانی دارد(45 درصد). به بیان دیگر، مدارسی که مدیر آنها دارای سبک رهبری مشارکتی است، از یادگیری سازمانی در حد مطلوبی برخوردار هستند.
The relationship between managers' leadership styles and organizational learning in schools
English Abstract: The main purpose of this research is to study of the relationship between the manager's leadership styles and Organizational learning among Ray city high school. Statistical Society in high school girls and boys, including three areas Rey city area 1, area 2 and is Kahrizak. Among the census method all high schools (68 high school) in the study were considered as examples. Two questionnaires were used to determine leadership style and organizational learning. Factor analysis and Loop method were used to determine the reliability and finally calculate reliability using Cronbach's alpha for the questionnaire leadership style 0/87 and for organizational learning questionnaire 0/94 obtained. This descriptive study - data correlation and analysis of descriptive and inferential statistics (multiple regression stepwise method and pierson corralation) was used. Results showed the leadership styles of Managerial, Participative, Transactional, Post Modern, Contingency and Moral There is a significant and positive relationship with organizational learning and in total 63% of variance in organizational learning are explained. Participative leadership is the most important contribution (45%) in explaining organizational learning.