نویسندگان:
عباس عباس پور1 ، نورمحمد خادمی فرد2 ، مهدی حسین زاده3 .1استاد تمام گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشگاه سمنان
چکیده فارسی: بهمنظور شناسایی ویژگیهای مدارس اسلامی در ایران و ارائة الگوی مطلوب مدرسة اسلامی ، این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل مصاحبة عمیق، مشاهدات میدانی امکانات و تجهیزات و کلاسهای درس، و یادداشتبرداری و بررسی اسناد، در میان مدارس اسلامی- که بهصورت کاملاً غیردولتی و زیر نظر مؤسسههای فرهنگی- آموزشی اداره میشوند- اجرا شد. روش نمونهگیری از نوع در دسترس و حجم نمونه 23 مدرسه از تهران، اصفهان، و مشهد بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روش توصیفی و ارائة درصد فراوانی در هرکدام از ویژگیهای احصاشده استفاده بهعمل آمد. نتایج نشان داد که مدارس اسلامی مورد بررسی دارای ابعادی از جمله ارتباطات، فوقبرنامه و پرورشی، مؤلفههایی از قبیل نمادهای هویتی سازمانی و تنوع برنامة درسی و ویژگیهایی مثل ملاکهای خاص گزینش کارکنان و دانشآموزان و تأکید بر تربیت دینی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی دانشآموزان هستند. این ابعاد، مؤلفهها، و ویژگیهای احصاشده در قالب الگوی یک مدرسة اسلامی مطلوب ارائه شد.
recognize the features of Islamic schools of Iran, and introducing a favorable model of an Islamic school
English Abstract: In order to recognize the features of Islamic schools of Iran, and introducing a favorable model of an Islamic school, this research was conducted in Islamic schools which are completely non-governmental and under the management of cultural-educational institutes, through descriptive-measurement method and by instruments of gathering information such as lengthy interviews, field observations of the facilities and instruments, and classrooms and taking notes of them, ----- of documents.The sampling method was the available one and the sample consisted 23 schools of Tehran, Isfahan and Mashhad. To analyze the gathered data, the descriptive method was used and the frequency of each of the considered features were pointed out. The results show that the reviewed Islamic schools have dimensions such as communication, extracurricular and training programs, components such as symbols of organizational identity and variety of curriculum and features such as rules for the selection of the staff and the students. They also put emphasis on the religious, ethical, social, political education of the students.