نویسندگان:
بابک شمشیری1 ، محمّد میر2 .1دانشیار فلسفۀ تعلیم تربیت دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2دانشگاه شیراز
چکیده فارسی: هدف این مقاله شناسایی مؤلفههای اساسی انسانشناسی عرفان اسلامی و دلالتهای آن در تربیت شهروندی است. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1) انسان براساس مکتب عرفان اسلامی چه ویژگیهایی دارد؟ و 2) دلالتهای انسانشناسی عرفان اسلامی در تربیت شهروندی چیست؟ جهت بررسی انسانشناسی عرفان اسلامی و نوع نگاه عرفان اسلامی به انسان میتوان به چهار مؤلفة بنیادی عرفان اسلامی؛ یعنی وحدت، عشق، معرفت و خودآگاهی، و اخلاقمداری توجه کرد. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش استنباط فلسفی، به بررسی مؤلفههای انسانشناسی عرفان اسلامی و استخراج دلالتهای آن در تربیت شهروندی پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که انسانشناسی عرفان اسلامی با بیان مؤلفههای خود از انسان، زمینهها و قابلیتهایی را برای او فراهم میکند که در پرتو آن میتوان دلالتهایی را در تربیت شهروندی استخراج نمود. شهروندانی که با تکیه بر عشق و محبت و اخلاقمداری و بر مبنای شناخت عالم درونی خویش به شکل یکپارچه و متحد به حل مسائل شهروندی و کمال خود در اجتماع خواهند پرداخت.
The Study of Anthropology of Islamic mysticism and its implications in the citizenship education
English Abstract: The purpose of the article is to identify the components of anthropology of Islamic mysticism and its implications in the citizenship education. The questions are: 1) what features does the human have based on the School of Islamic mysticism? 2) What are the implications of anthropology of Islamic mysticicism in the citizenship education? In order to study the anthropology of Islamic mysticism and type of Islamic mysticism look at Human, it can be considered four fundamental components of Islamic mysticism; i.e. Unity, love, cognition and self-awareness, and ethic-oriented. Therefore, it has been got to study the components of anthropology of Islamic mysticism and extracting its implication in the citizenship education using the philosophical inference method.The study results shows that anthropology of Islamic mysticism provides capabilities and backgrounds for him by expressing its components of human that it can be extracted the implication in the citizenship education. The citizens who will solve the citizenship problems and their perfection in society based on love and ethic-oriented and based on identifying its inner world in a united and integrated form.