نویسندگان:
علیرضا بخشایش1 ، سیده سمانه جسمانی2 ، سید علیرضا افشانی3 .1دانشگاه یزد
2دانشگاه یزد
3دانشگاه یزد
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدارس هوشمند بر اضطراب رایانه، خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی و مقایسه آن با مدارس غیر هوشمند بود. بدین منظور با بهرهگیری از روش علی- مقایسهای، اطلاعات با استفاده از 3 پرسشنامة اضطراب رایانه CARS، خودتنظیمی بوفارد و عملکرد تحصیلی درتاج جمعآوری شد. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان پایۀ اول دبیرستان شهر یزد در سال تحصیلی92-1391 بود. نمونة پژوهش شامل 102 دانشآموز مدارس هوشمند بودند که به روش تمامشماری و 102 دانشآموز مدارس غیرهوشمند که به شیوة همتاسازی (بر اساس جنس، تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی) انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی با استفاده از مشخصههای آمار توصیفی و در سطح استنباطی از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین مدارس هوشمند و غیر هوشمند در متغیرهای اضطراب رایانه، خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد. بین متغیرهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد، بین متغیرهای خودتنظیمی و اضطراب رایانه رابطة منفی و معناداری وجود دارد و بین اضطراب رایانه و عملکرد تحصیلی رابطة معناداری بهدست نیامد. در نتیجه کاربرد فناوری جدید در مدارس هوشمند میتواند بسیاری از مشکلات آموزشی را حل کند.
The Effect of Smart Schools on Computer Anxiety, Self-regulation and Academic Performance of High School Students Comparing with Non-Smart Schools
English Abstract: The present research aimed at investigating the effect of smart schools on computer anxiety, self-regulation and academic performance of high school students comparing with that of non-smart schools. Causal-comparative method of research was used. The instruments used for collecting the data were computer anxiety (CARS), self-regulation and Dortaj academic performance. The population was all Yazd first grade high school students in the academic year of 2012-2013. The sample consisted of 102 smart school students that were selected through complete enumeration method and 102 non-smart students selected by matching (matched by gender, parental education and socioeconomic status). Data analysis was performed via both descriptive (descriptive statistics indicators) and inferential statistics (t-test and Pearson’s correlation coefficient). The results showed that there was a difference between smart and non-smart schools in computer anxiety, self-regulation and academic performance. There was a positive significant correlation between self-regulation and academic performance variables, a negative correlation between self-regulation and computer anxiety and no significant correlation between computer anxiety and academic performance. Concluding, the application of new technologies in smart schools can solve many educational problems