چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة رفتار اطلاعیابی در وب و مهارتهای تفکّر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س) در سال تحصیلی91-1390 بود. این پژوهش به روش کمّی و بهصورت پیمایشی انجام شد و از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد 212 نفر به عنوان نمونه بررسی شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامة آزمون مهارتهای تفکّر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و پرسشنامة محقق ساخته در ارتباط با رفتار اطلاعیابی در وب براساس مدل مهو و تیبو(2003) بود که روایی آن با استفاده از نظر خبرگان و چندتن از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بررسی شد و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.94 برآورد شد. یافتهها نشان داد که رابطة معناداری بین مهارتهای تفکّر انتقادی و رفتار اطلاعیابی دانشجویان در وب وجود ندارد و سطح تفکّر انتقادی دانشجویان در 8 دانشکده یکسان، اما رفتار اطلاعیابی آنها متفاوت است. نتایج دیگر پژوهش این بود که دانشجویان به میزان زیادی ازاینترنت/وب استفاده میکنند و در فرایند اطلاعیابی خود، فعالیتهای متنوعی را به کار میگیرند. فعالیتهای آنها عبارت از شروع (شناسایی موضوع و یافتن منابع)، پیوندیابی، مرور، نظارت، تمایز، استخراج و شبکهسازی، تأیید و مدیریت اطلاعات است. همچنین میانگین مهارتهای تفکّر انتقادی 12.87 به دست آمد که نشان از ضعف این مهارتها دارد.
An Investigation of the Relationship between Information Seeking Behavior on the Web and Critical Thinking (A Case Study of MA Students of Alzahra University)
English Abstract: Today, the World Wide Web is adding a new dimension to the students' information seeking behavior and they need to be able to evaluate different information that are found on the web. So, using critical thinking skills is necessary when using web resources. Accordingly, the purpose of this research was the investigation of the relationship between information seeking behavior on the web and critical thinking skills of master’s students of Alzahra University in the academic year of 2012-2013.Systematic categorical random sampling was used and finally 212 questionnaires were analyzed. Data was collected using two instruments including California Critical Thinking Skills Test (CCTST- form B) and a researcher-made questionnaire of information seeking behavior on the web according to Meho and Tibbo model (2003), the validity of which was confirmed using experts’ views. The reliability of the researcher-made questionnaire was estimated using Cronbach alpha and it turned out to be 0/94. The results showed no significant relationship between critical thinking and information seeking behavior on the web and the mean of students' critical thinking skills in eight faculties was the same but their mean scores for information seeking behavior were different. The students used internet a lot and in their information seeking process employed a variety of activities. Their activities on the web included: identifying subject and finding information resource, chaining, browsing, differentiating, monitoring, extracting, networking, verifying and information managing. The mean score of students' critical thinking skills was 12.78, indicating the low power of this skill among students under study.