چکیده فارسی: اضطراب امتحان عبارت است از احساسات نامطلوب یا حالت هیجانی که افراد در آزمونهای رسمی یا سایر موقعیتهای ارزشیابی تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن رابطه عزت نفس و عملکرد خانواده با اضطراب امتحان انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. حجم نمونه متشکل از 750 دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامه های مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های عملکرد خانواده (پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل و حل مسأله) و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات، میزان حمایت کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل مؤثر بر اضطراب امتحان است. بنابراین مشاوران تحصیلی، اولیای مدارس و خانواده ها برای مقابله با اضطراب امتحان دانش آموزان باید به این عوامل توجه کنند.
Predicting Test Anxiety of Students Based on Family Functioning and Self-Esteem
English Abstract: Test anxiety is a condition in which people experience extreme stress, anxiety, and discomfort during and/or before taking a test. This study was conducted to determine the relationship between family functioning, self-esteem, and test anxiety. The research method was descriptive, correlational. The population of the study comprised the entire pre-university students in East Azerbaijan Province in academic year 2015-2016. For the purpose of sampling, random multi-stage cluster sampling method was used and 750 students were selected. The instrumentation included Rosenberg Self-Esteem Scale, Test Anxiety Inventory as well as the Family Functioning Scale. The data were analyzed using Pearson correlation and simultaneous regression analysis. Results showed that dimensions of family functioning (affective responsiveness, affective involvement, behavioral control, and problem solving) and self-esteem were negatively correlated with students’ test anxiety. Findings revealed that the family functioning components such as expectations, family support, family condition, the way students are treated, students’ confidence in their own abilities, and self-esteem influence students’ anxiety.
Keywords: family functioning , problem solving , self-esteem , test anxiety , affective responsiveness , affective involvement , behavioral control .