نویسندگان:
پروین صمدی1 ، مریم احمدی2 .1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2دانشگاه الزهراء(س)
چکیده فارسی: در این پژوهش نقاط قوت و ضعف کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از منظر خاستگاه برنامة درسی(تمرکز و عدم تمرکز) بررسی شد. طرح پژوهش در حیطة تحقیقات توصیفی و از نوع زمینهیابی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیة اساتید و متخصصان برنامهریزی درسی دانشگاههای الزهراء(س)، علامه طباطبایی، تربیت معلم، شهید بهشتی، دانشگاه تهران، تربیت مدرس و دانشگاه شاهد را شامل میشد که عضو انجمن مطالعات و برنامۀ درسی ایران بودند که حدود 50 نفر را در بر میگیرد که از این تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه مکفی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و با استفاده از مدل آماری (Z) و با آزمون کلموگورف – اسمیرنوف سؤالات پژوهش آزمون شد. برای جمعآوری نظرات متخصصان برنامهریزی درسی از دو پرسشنامة17 و 25 سؤالی استفاده شد. یافتهها نشان داد از جمله عمدهترین نقاط قوت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامة درسی متمرکز؛ افزایش سرعت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز فراگیران، بهبود فعالیتهای یاددهی – یادگیری بود و نقاط ضعف کاربرد فاوا در برنامة درسی متمرکز؛ کاهش انعطافپذیری در برنامة درسی، محدودیت زمانی در فرایند یادگیری و... بود. همچنین از جمله عمدهترین نقاط قوت کاربرد فاوا در برنامة درسی غیرمتمرکز؛ کاهش نابرابریهای آموزشی، ایجاد امکان یادگیری شخصی و تجربة دست اول، آزادی و استقلال یادگیرنده و... است و از نقاط ضعف کاربرد فاوا در برنامة درسی غیرمتمرکز میتوان به کمبود امکانات سختافزار(دستگاهها، شبکهها و...) و نرمافزاری، کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینة نرمافزارهای آموزشی کاربردی و...
Investigating the Strengths and Weaknesses of ICT Application in terms of the Curriculum (Centralization and Decentralization)
English Abstract: This study aimed at investigating the strengths and weaknesses of employing ICT from the perspective of the origin of the curriculum (centralization and decentralization). The population of this descriptive survey included all 50 members of Iranian Curriculum Studies Association who were teachers and curriculum specialists in the following universities: Allameh Tabatabai, Kharazmi, Shahid Beheshti, Tehran University, Tarbiat Modares, and Shahed, out of which 30 individuals were selected as the sample using adequate sampling method. To collect the data two questionnaires having 17 and 25 questions were used. The results revealed the following: one of the major strengths of the application of ICT in the centralized curriculum was speeding up the access to information for the students, and improving teaching-learning activities; the weaknesses of ICT application in centralized curriculum were reducing flexibility in the curriculum, and limiting the time in the learning process. Furthermore, among the major strengths of the decentralized application of ICT in the curriculum were reducing educational inequality, enabling personalized learning and first-hand experience, and independent learning, and its weaknesses were the lack of hardware (devices, networks, etc.), and software, and lack of human resources in the field of educational software applications