نویسندگان:
ساناز دهقان مروستی1 ، رویا رسولی2 .1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین سلامت ذهنی، کیفیّت زندگی کاری و عملکرد سازمانی معلمان متوسطه اول انجام شد. طرح کلی پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 152 معلم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان معلمان متوسطه اول دخترانه شهر یزد انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سلامتذهنی وار، کیفیّت زندگی کاری لیندن و عملکرد سازمانی بود. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد، بین سلامت ذهنی، کیفیّت زندگی کاری معلمان و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. معلمانی که احساس اشتیاق و شایستگی در حرفه و زندگی دارند از مهارت تشخیص و عملکرد سازمانی بالاتری بهرهمند هستند و کمتر دچار ابهام نقش میشوند. احساس اشتیاق حرفهای و زندگی شخصی، با احساس امنیت شغلی و معناداری شغلی همراه است. این دسته از معلمان از حمایت بیشتر سرپرست و همکاران خود بهرهمند هستند. انتقال مشکلات شغلی به زندگی شخصی، معلمان را در معرض فشارهای کاری و جسمی، آسیب و بیماریهای جسمانی و کاهش عملکرد سازمانی قرار میدهد. با افزایش سنوات خدمت، معلمان اشتیاق در زندگی حرفهای و زندگی شخصی را از دست میدهند و دچار افت شایستگی شخصی میشوند. لذا پیشنهاد میشود مدیران و مسئولان آموزشی، با در نظرگرفتن انگیزهها، اهداف و مشکلات هر دبیر، بهبود فضاها و امکانات آموزشی، کمکهای مالی و رفاهی و رعایت اعتدال در نمرات ارزشیابی، زمینهای برای بهبود کیفیّت زندگی شغلی معلمان فراهم کنند.
The Role of Teachers’ Mental Health on the Quality of Work Life and Organizational Performance
English Abstract: The quality of teachers’ work life effects on their organizational performance. One of the influential factors on the teachers’ organizational performance is their mental health. The present study analyzed the relationship between mental health and quality of work life and organizational performance in the teachers of middle school. The research design was correlational. For this purpose, 152 teachers were selected by cluster random sampling out of the entire female teachers in Yazd middle schools. The instruments used for data collection were wellbeing and mental health questionnaire of warr (1990), quality of work life questionnaire of Linden, and organizational performance questionnaire. The data was analyzed using Pearson correlation, multiple regression and multi-factorial analysis of variance. The findings indicated that there was a significant relationship between mental health, quality of work life and organizational performance of teachers. In other words, if the teachers have competence and aspiration in their job and life, they will have high skill discretion and organizational performance, and low role ambiguity. Job and life aspiration is related to job security and meaningfulness. This group of teachers will receive more support from the supervisors and co-workers. Bringing job tensions into personal life puts the teacher under physical and job pressures, causes physical diseases and decreases their organizational performance. With increasing work experience, teachers will lose job and life aspiration and their individual competence. It is suggested that educational administrators take into account the teachers’ motivation, goals and challenges, and by giving financial support, improving welfare and having justice in assessment improve the quality of their work life.