چکیده فارسی: هدف از این بررسی مطالعه تأثیر تعداد هجاهای کلمات بر آگاهی واجشناختی کودکان بود. نمونه پژوهش80 نفر از کودکان (40 دختر و 40 پسر با میانگین سنّی 5/5 سال) فارسیزبان پیشدبستانی ساکن شهرستان رامیان از توابع استان گلستان بودند که از نظر بهره هوشی، تمیز شنیداری، زبان و رفتاری کنترل شده بودند. ابزار این پژوهش مجموعه آزمونهای آگاهی واج شناختی محققساخته (امیِری مقدم، 1390) بود. دادهها با استفاده از آزمون تی مکرر و آزمون واریانس مختلط تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که متغیرهای تعداد هجا و جنسیّت تنها در خرده آزمونهای آگاهی هجایی تأثیر معناداری داشتند (001/0>P)، به این معنا که تعداد هجاهای کلمات تنها بر آگاهی هجایی کودکان(و نه آگاهی درونهجایی و واجی آنها) تأثیر داشت و عملکرد دختران در این سطح به مراتب بهتر از پسران بود. از طرفی، تنها در خردهآزمونهای آگاهی هجایی بین متغیرهای تعداد هجا و جنسیّت تعامل معناداری وجود داشت(05/0>P). بهعبارت دیگر، در این خردهآزمونها عملکرد دختران درباره هر دو گروه کلمات دوهجایی و سههجایی به مراتب بهتر از پسران بود. یافتههای حاضر حاکی از این هستند که احتمالاً کودکان پیشدبستانی قبل از آموزش رسمی آگاهی واجشناختی را در حد واحدهای درونهجایی و واجی در حد مطلوبی کسب نمیکنند و شکلگیری آنها مستلزمآموزش جدی است.
The role of words\' syllable count in learning to read: pre-schoolers awareness of morphology
English Abstract: To ascertain the role of words\' syllable count in phonological awareness of children, a sample of 80 male and female Faarsee speaking preschoolers with the average age of 5.5 years was selected and then tested on phonological awareness using a test constructed for this purpose. Data analyses revealed the syllable count and gender had a significant effect on syllable awareness, with girls out-performing the boys in both two- and three-syllable words. Findings indicate that preschoolers need to become more phonologically aware prior to entering school if reading problems are to be avoided farther along.