چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان با خوش بینی آموزشی آنان انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. برای انجام دادن این تحقیق، از میان 900 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 148 نفر از معلمان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلمان، پرسشنامه ذهن آگاهی تورنتو و پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی نئو بود. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون گام به گام) بوده است. نتایج نشان داد میان مؤلفه های ویژگیهای شخصیتی و ذهن آگاهی معلمان با خوش بینی آموزشی آنان رابطه معنادار وجود دارد. ذهن آگاهی و ویژگیهای شخصیتی معلمان میتواند در کل 24 درصد خوش بینی آموزشی معلمان را پیش بینی کند. با توجه به تأثیر و اهمیت خوش بینی آموزشی معلمان به عنوان سازه ای تأثیرگذار در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری، توجه به ویژگیهای شخصیتی معلمان به عنوان یک پیش نیاز و ملاک ضروری در گزینش و ارزشیابی معلمان از اهمیتی خاص برخوردار است.
The Relationship between Mindfulness, Personality Traits and Academic Optimism among Teachers
English Abstract: The present study was undertaken to examine the relationship between mindfulness, personality traits, and academic optimism among teachers. The research method was descriptive, correlational. The statistical population of the study included 900 student teachers of Shahid Rajaee Teacher Training University. For the purpose of sampling, purposeful sampling was used and 148 teachers were selected. The instrumentation comprised School Academic Optimism Scale, Toronto Mindfulness Scale as well as Neo Personality Inventory. The obtained data were analyzed via descriptive (mean, percentage, frequency, Pearson correlation) and inferential statistics (stepwise regression). Results showed that there was a significant relationship between academic optimism, personality traits, and mindfulness among teachers. Mindfulness and teachers’ personality traits could totally predict 24 percent of teachers’ academic optimism. Due to the impact and importance of teachers’ academic optimism as a determining structure in predicting students’ achievement and promoting teaching-learning process, it is important that due attention be paid to the personality traits of teachers as a vital criterion in the selection and evaluation of teachers.
Keywords: mindfulness , personality traits , academic optimism .