چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه فعالیتها و ویژگیهای معمول معلم با میزان خلاقیت دانشآموزان سال اول ابتدایی است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و گروه نمونه شامل59 معلم و 590 دانشآموز بود که معلمان به روش تصادفی و دانشآموزان در گروههای 10 نفره از میان دانشآموزان کلاس به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل 6 پرسشنامه در زمینههای سنجش خلاقیت دانشآموزان، روشهای تدریس و سوابق معلم است. از روشهای آماری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین عوامل مختلف معمول در فعالیتها و ویژگیهای معلم بین مدرک تحصیلی پایین، سابقه خدمت کم، سابقه تدریس کم در پایه اول، نگذراندن دورههای آموزشی ضمن خدمت، و تدریس به روش سخنرانی با کاهش میزان خلاقیت دانشآموزان کلاس ، همبستگی معنیداری وجود دارد. در بین این ویژگیها، گذراندن دورههای آموزش ضمن خدمت در پیش بینی میزان خلاقیت دانشآموزان اولین رتبه را به خود اختصاص داده است.
Teachers\' characteristics and activities as impediments to students\' creativity
English Abstract: To study the relationship between teachers\' regular activities and characteristics on the one hand and students\' creativity, on the other, a sample of 59 first grade teachers and 590 first graders were randomly selected from among all teachers and their students in Zaahedaan. A total six questionnaire were administered regarding students\' creativity, teachers\' teaching methods and backgrounds. Results show a significant correlation between levels of schooling, length of employment, length of time being first grade teacher, having in-service training, and methods of teaching on the one hand, and students\' creativity on the other. Among all these factors, the status of in-service training was ranked first as the predictor of students\' creativity.