نویسندگان:
زهرا غلامی حیدرآبادی1 .1استادیار گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین احساس تنهایی و تعهد زناشویی با میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در زنان میپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان متأهل دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مشغول به تحصیل در سال 95- 96 بودند که از میان آن، نمونهای با حجم 297 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. در این پژوهش از مقیاس احساس تنهایی UCLA (راسل، 1996)، پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) آدامز و جونز (1997) و پرسشنامه اختلال استفاده از رسانه اجتماعی (SMD) ساخته وندن اجیندن، لمنز و والکنبورگ (2016) استفاده شد. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از شیوههای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیرهای احساس تنهایی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در سطح (0.01>p,) رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین خردهمقیاس تعهد به همسر و میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در سطح (0.01>p,) رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد و همچنین 14 درصد از تغییرات احساس تنهایی و 5 درصد از تغییرات بُعد تعهد به همسر، بهوسیله میزان استفاده از رسانههای اجتماعی قابل تبیین است.
relationship between sense of loneliness as well as marital commitment and extent of use of social media in women
English Abstract: This research investigates the relationship between sense of loneliness as well as marital commitment and extent of use of social media in women. The statistical population of this research consists of married female students who had been studying at Islamic Azad University, Central Branch, Tehran, Iran in the academic year of 2016-2017. Out of this, a sample of 300 individuals was chosen through multistage cluster sampling method. In this research, UCLA loneliness scale (Russel, 1996), dimensions of commitment inventory (DCI) by Adams and Jones (1997) and social media disorder (SMD) questionnaire by van den Eijnden, Lemmens, Valkenburg (2016) were used. Following data collection, the data was examined using statistical methods of Pearson correlation coefficient and regression. The results indicated that there is a direct significant relationship between variables of sense of loneliness and extent of use of social networks (p