نویسندگان:
آزاده اقبال منش1 .1پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: کارآفرینی، باتوجهبه حرکت جامعه در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی به موضوع مهم و موردتوجه محافل علمی تبدیل شده است. از دید جامعهشناسان، کارآفرینی، فرایندی است که در شبکهی متغیری از روابط اجتماعی قرار دارد. زنان بهعنوان نیمی از جمعیت فعال کشور دارای نقش روزافزون و فزایندهای در فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میباشند و نقش تعیینکنندهای در بهبود و ارتقای رشد و توسعه اقتصادی ایفا میکنند. ازطرفدیگر، ارتقای نقش زنان در فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دستیابی به فرصتهای بیشتر برای رشد و توسعه اقتصادی منجر میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای فردی، شخصیتی و ویژگیهای اجتماعی زنان کارآفرین بر موفقیت در کارآفرینی آنان است. جامعه آماری پژوهش شامل زنان موفق کارآفرین شهر تهران به تعداد 100 نفر است. از پرسشنامه بهعنوان ابزار اندازهگیری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین ویژگیهای فردی و اجتماعی و ابعاد آن با موفقیت در کارآفرینی است. همچنین بین ویژگیهای فردی - شخصیتی و موفقیت در کارآفرینی، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
The Effect of Personal and Social Characteristics of Women Entrepreneurs to Entrepreneurial Success
English Abstract: Entrepreneurship, according to the society on the path of economic and social development has become an important issue and of interest to the scientific community. From the perspective of sociologists, entrepreneurship is a process in a network of social relations. Women as half of the active population, play an important role in economic, political and social roles and play a decisive role in improving the economic growth and development. On the other hand, promoting the role of women in economic, political and social lead to more opportunities for growth and economic development. The purpose of this study was to evaluate the effect of individual characteristics and personality and social characteristics of women entrepreneurs on their entrepreneurial success. The study population consisted of women entrepreneurs in Tehran to 100 people. A questionnaire was used as a measuring tool. The results indicate a significant positive relationship between individual characteristics and features of social entrepreneurship successfully. Also there is significant direct relationship between individual characteristics and entrepreneurial success.