چکیده فارسی: با توجه به اثرات مخرب پرخاشگری نوجوانان در روند رشد آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط کارکرد خانواده، کیفیت روابط میان- فردی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با میزان پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان 316 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شهر تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 95-1394 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس چهاربعدی پرخاشگری باس و پری(1992)، پرسشنامههای کارکرد خانواده مکمستر(1983)، کیفیت روابط میان- فردی پیرس و همکاران(1991) و ابزار محققساختۀ وضعیت اجتماعی-اقتصادی را تکمیل کردند. دادهها با بهکارگیری نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان مؤلفههای متغیرهای کارکرد خانواده و روابط میان-فردی و میزان پرخاشگری نوجوانان رابطۀ معنادار وجود دارد و ابعاد کارکرد خانواده و روابط میان- فردی میتوانند تغییرات مربوط به میزان پرخاشگری را پیشبینی کنند، اما میان وضعیت اجتماعی- اقتصادی و ابعاد پرخاشگری نوجوانان ارتباط معناداری یافت نشد. از آنجایی که ابعاد کارکرد خانواده و روابط میان-فردی قادر به تبیین میزان پرخاشگری نوجوانان هستند، بنابراین با پرورش و ارتقای این متغیرها میتوان میزان پرخاشگری نوجوانان را کاهش داد.
The Relationship between Family Functioning, Quality of Interpersonal Relationships, and Family Socio-economic Status with Adolescent Aggression
English Abstract: Considering the detrimental effects of adolescent aggression on their development, the present study was undertaken to investigate the relationship between family functioning, the quality of interpersonal relationships, and socio-economic status with the level of aggression among high school students. The research method was descriptive and correlational. The participants were 316 high school students from Tabriz during the first semester of the 2015-2016 academic year, selected through multi-stage cluster sampling. They completed the Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992), the McMaster Family Assessment Device (1983), the Quality of Relationship Inventory by Pierce et al. (1991), and a researcher-made socio-economic status tool. The data were analyzed using SPSS-23 software. The results demonstrated a significant relationship between the components of family functioning, interpersonal relationships, and the level of adolescent aggression. Family functioning and interpersonal relationship dimensions could predict changes in the level of aggression. However, no significant relationship was found between socio-economic status and the dimensions of adolescent aggression. Since family functioning and interpersonal relationship dimensions can explain the level of adolescent aggression, improving these variables can reduce adolescent aggression.
Keywords: aggression , family functioning , adolescents , socio-economic status , quality of interpersonal relationships .