چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط فرزندپروری ذهنآگاهانه با مشکلات درونیسازی و برونیسازی نوجوانان و نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی انجام گرفتهاست. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شهرضا (3644 نفر) و والدین آنان بود. 400 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه (MIPQ)، پرسشنامه فرم خودسنجی نوجوانان (YSR)، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و پرسشنامه خودافشایی چلون (SDSS) استفاده شده است. مدل پیشنهادی در زمینه روابط میان متغیرهای این پژوهش با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که سازگاری رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات درونیسازی شده (0/229- =β) و رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات برونیسازی شده (0/158-=β) را میانجیگری میکند. همچنین خود افشایی رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات برونیسازی شده (0/022- =β) را میانجیگری میکند اما رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات درونیسازی شده را میانجیگری نمیکند. علاوه بر این، والدگری ذهنآگاهانه، خودافشایی و سازگاری 51/4 درصد از واریانس مشکلات درونیسازیشده و 42 درصد از واریانس مشکلات برونیسازیشده را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نشان دادند که فرزندپروری ذهنآگاهانه بهطور مستقیم و از طریق سازگاری و خودافشایی بر مشکلات درونیسازی و برونیسازی نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا دارای تلویحات کاربردی برای پیشگیری و مداخلههای بالینی است.
The Relationship between Mindful Parenting and Internalizing and Externalizing Problems in Adolescents: The Mediating Role of Adjustment and Self-Disclosure
English Abstract: The purpose of this study was to determine the relationship between mindful parenting and internalizing and externalizing problems in adolescents, as well as the mediating role of adjustment and self-disclosure. The research was descriptive and correlational in nature. The statistical population included all senior high school students during the 2022-2023 academic year in Shahreza (3644 students) and their parents. A sample of 400 students was selected using multi-stage cluster sampling. Data were collected using the Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ), the Youth Self-Report (YSR), the Adjustment Inventory for School Students (AISS), and the Chelune Self-Disclosure Situations Survey (SDSS). The proposed model of relationships among the variables was examined using structural equation modeling. The findings indicated that adjustment mediated the relationship between mindful parenting and internalizing problems (β = -0.229) and externalizing problems (β = -0.158), while self-disclosure mediated the relationship between mindful parenting and externalizing problems (β = -0.022) but not internalizing problems. Mindful parenting, self-disclosure, and adjustment explained 51.4% of the variance in internalizing problems and 42% in externalizing problems. Therefore, the study concluded that mindful parenting, both directly and through adjustment and self-disclosure, significantly impacts adolescents' internalizing and externalizing problems, offering practical implications for prevention and clinical interventions.
Keywords: adjustment , externalizing problems , self-disclosure , Mindful Parenting , internalizing problems .