چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در پیشبینی خودکارآمدی نوجوانان انجام شد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران بود که از میان آنها 255 دانشآموز به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. دانشآموزان به پرسشنامه انعطافپذیری خانواده (شاکری، 1382) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1986) پاسخ دادند و مادران پرسشنامه برگه کوتاه تمایزیافتگی (دریک، 2011) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ماتریس همبستگی و رگرسیون گامبهگام با نرمافزار spss 22 مورد تحلیل قرار گرفت. ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد انعطافپذیری خانواده با خودکارآمدی فرزندان رابطه مثبت و معنادار دارد (r=0.48, p<0.01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد انعطافپذیری بهطور مستقیم و مؤلفه گسلش عاطفی مادر بهطور معکوس قادر به پیشبینی 29/0 از تغییرات خودکارآمدی دختران هستند. انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادر و مؤلّفههای آن در پیشبینی خودکارآمدی پسران نقش نداشتند. بنابراین نتایج، خانواده در شکلگیری خودکارآمدی نوجوانان بویژه دختران نقش مهمی ایفا میکند.
The Role of Family Flexibility and Maternal Self-Differentiation in Adolescents’ Self-Efficacy
English Abstract: The purpose of this study was to explore the role of family flexibility and maternal self-differentiation in predicting adolescents’ self-efficacy. This is a descriptive-correlational research work. The population consisted of all the high school students in Tehran from among whom 255 students were selected using the multistage sampling method. The students participated in the study together with their mothers. They completed the Family Flexibility Questionnaire (Shakeri, 2003) and the Self-Efficacy Scale (Sherer et al, 1986) and their mothers completed the short form of the Differentiation of Self Inventory (Drake, 2011). For data analysis, correlation matrix and stepwise regression via SPPS22 were utilized. The results of the Pearson correlation matrix showed a positive significant relationship between family flexibility and children’s self-efficacy (r = 0.48, p < 0.01). The results of the regression analysis indicated that flexibility directly and the component emotional cutoff reversely could predict 29% of girls’ self-efficacy changes. Family flexibility and maternal self-differentiation and its components did not have any role in predicting boys’ self-efficacy. Based on these results, it can be concluded that the family plays an important role in the formation of self-efficacy in adolescents, especially girls.