نویسندگان:
مهدی فدایی1 ، سیدمحمدتقی موسوی فر2 ، محسن داودآبادی فراهانی3 .1استادیار گروه اخلاق و تربیت دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.
2دکترای قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.
3دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی العالمیه (صلی الله و علیه و آله و سلم)، قم، ایران.
چکیده فارسی: تاکنون فضای مجازی بر رشد و تعالی نوجوان آثار مختلفی داشته است. هدف این پژوهش مطالعه نقش فضای مجازی بر شکل دهی زیستبوم رشد و تعالی نوجوان ایرانی معاصر است. این تحقیق از نوع توصیفی - کاربردی است و با جمعآوری و طبقهبندی اطلاعات از کتب و مقالات، آثار فضای مجازی بر نوجوان را شناسایی کرده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، مدل مفهومی نقش فضای مجازی بر شکل دهی زیستبوم رشد و تعالی نوجوان ایرانی معاصر تدوین شد که مؤلفههای آن (7 مضمون سازماندهنده) شامل 1. آسیبهای فضای مجازی بر باورهای نوجوانان، 2. آسیبهای فضای مجازی بر عواطف نوجوانان، 3. آسیبهای فضای مجازی بر رفتارهای نوجوانان، 4. آثار فضای مجازی بر خانواده، 5. آثار فضای مجازی بر امور اجتماعی عمومی، 6. آثار فضای مجازی بر امور اجتماعی نهادی و 7. ظرفیتهای مثبت فضای مجازی در رشد نوجوانان میشود.
The Role of Cyberspace in Shaping the Growth and Excellence Ecosystem of Contemporary Iranian Teenagers
English Abstract: Cyberspace has significantly influenced the growth and development of teenagers in various ways. This study aims to examine the role of cyberspace in shaping the ecosystem that supports the growth and excellence of contemporary Iranian teenagers. Using a descriptive-applied approach, the research gathered and categorized information from books and articles to identify the effects of cyberspace on adolescents. Thematic analysis was employed to interpret the data. Based on the study's findings, a conceptual model of cyberspace's impact on the growth and excellence ecosystem for contemporary Iranian teenagers was developed. The model identifies seven main organizing themes: (1) the adverse effects of cyberspace on teenagers' beliefs, (2) the emotional impact of cyberspace on teenagers, (3) the behavioral impact of cyberspace on teenagers, (4) the effects of cyberspace on family dynamics, (5) the effects of cyberspace on general social affairs, (6) the effects of cyberspace on institutional social affairs, and (7) the positive potential of cyberspace in supporting adolescent development.