نویسندگان:
ابراهیم یزدی1 ، علی رشیدپور2 ، ایرج سلطانی3 .1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.
2دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
3استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.
چکیده فارسی:
چکیده
تحقیق حاضر میزان ارتباط مؤلفهای تبدیل مصرفکنندگان به مشارکتکنندگان فرهنگ را بررسی کرده است. تحقیق از نوع همبستگی است و از بین 702 نفر فعال این عرصه، نمونهای 250 نفری را به شیوه در دسترس انتخاب کرده است. با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس (3smart pls) میزان ارتباط بین مؤلفهها آزموده شده است که طبق نتایج، ضریب مسیر (s) بین مؤلفه شرایط علّی و تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ در صنایع دستی به مقدار 0.919 و اعداد معناداری (t) 15.428 است. ضریب مسیر (s) بین مؤلفه تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ و راهبردها در صنایع دستی به مقدار0.732 و اعداد معناداری (t) 9.420 است. ضریب مسیر (s) بین شرایط زمینهای و راهبردها به مقدار 0.741 و اعداد معناداری (t) 9.894 است. ضریب مسیر (s) بین شرایط مداخلهای و راهبردها به مقدار 0.804 و اعداد معناداری (t) 10.586 است. ضریب مسیر (s) بین راهبردها و پیامدها به مقدار 0.521 و اعداد معناداری (t) 7.909 است. مدل برازش قوی دارد و بین مؤلفههای تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ در صنایع دستی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Examining the Relationship Between Components of Transforming Cultural Consumers into Cultural Participants in Handicrafts
English Abstract: Abstract This study investigates the correlation between the components involved in transforming cultural consumers into cultural participants in handicrafts. Utilizing a correlational research design, a sample of 250 individuals was selected through convenience sampling from a population of 702 active participants in this field. The relationships among the components were analyzed using structural equation modeling with SmartPLS (version 3). The results indicate a strong path coefficient of 0.919 between causal conditions and the transformation of cultural consumers into participants in handicrafts, with a significant t-value of 15.428. The path coefficient between the transformation of cultural consumers into participants and strategies in handicrafts is 0.732, with a t-value of 9.420. Additionally, the path coefficient between contextual conditions and strategies is 0.741, with a t-value of 9.894. The path coefficient between intervening conditions and strategies is 0.804, with a t-value of 10.586. Lastly, the path coefficient between strategies and outcomes is 0.521, with a t-value of 7.909. Overall, the model demonstrates a strong fit, indicating a positive and significant relationship among the components that facilitate the transformation of cultural consumers into cultural participants in handicrafts