نویسندگان:
ابوالفضل گائینی1 ، عباس شفیعی2 ، سید علی ایازی3 ، هادی فلاحتی4 .1استادیار گروه مدیریت، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
2دانشیار گروه مدیریت، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
3دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4دانشجوی دکتری مدیریت، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده فارسی: این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع مختلف، از جمله مقالات، پایاننامهها و پایگاههای اطلاعاتی، نقش نظام مدیریت استعداد در شکل دهی سبک زندگی سازمانی در مراکز آموزشی را بررسی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که مدیریت استعداد با طراحی مدلی از فرایندهای هدفمند در هشت مقوله و شانزده مفهوم و پشتیبانی از یک نظام جامع علمی و عملیاتی میتواند به شکوفایی استعدادها در ابعاد مختلف سازمانی کمک کند. در واقع، با اجرای مؤثر نظام مدیریت استعداد میتوان به خروجیهایی دست یافت که با بهرهگیری از نبوغ، خلاقیت و مهارتهای استعدادی به نهادینهسازی روشها و شیوههای بینشی، گرایشی و کنشی ختم شود و سبکی جدید از زندگی سازمانی را مبتنی بر بهرهوری و نوآوری ترسیم کند.
The Role of Talent Management in Shaping Organizational Lifestyle in Educational Centers
English Abstract: This study, adopting a descriptive-analytical approach and leveraging various sources such as articles, theses, and databases, examines the role of talent management systems in shaping the organizational lifestyle within educational centers. Findings reveal that a structured talent management model, encompassing 8 key areas and 16 concepts supported by a comprehensive scientific and operational system, can significantly enhance talent development across multiple organizational dimensions. By effectively implementing a talent management system, it becomes feasible to cultivate outcomes that integrate intelligence, creativity, and talent-based skills, leading to the institutionalization of insightful, attitudinal, and behavioral methods. Ultimately, this approach fosters a new organizational lifestyle rooted in productivity and innovation.