چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان در سال تحصیلی 95-94 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان به تعداد 5774 نفر است که از این میان، با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای مهارت مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1988) با پایایی 94/0 و مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) با پایایی 86/0 به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل آماری، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهکار رفت و نتایج نشان داده است که دانشآموزانی با مهارتهای اجتماعی بالا، مثبت اندیشی بیشتر و با مهارتهای اجتماعی پایین، مثبتاندیشی کمتری دارند. همچنین تحلیل فرضیات نشان داده که مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از طریق مثبت اندیشی آنها قابل پیش بینی است. در بررسی سؤالات هم، میانگین نمرات مثبت اندیشی دانش آموزان به طور معناداری بالاتر از حد متوسط و میانگین نمرههای مهارت اجتماعی دانش آموزان به طور معناداری پایینتر از حد متوسط به دست آمده است.
The Relationship between High School Students’ Positive Thinking and Social Skills in the City of Semnan
English Abstract: The present study was conducted to investigate the relationship between high school students’ positive thinking and social skills in the city of Semnan. The statistical population comprised 5774 high school students in academic year 2015-2016. For the purpose of sampling, random cluster sampling method was used and 361 students were selected. The instrumentation included Ingram & Wisnicki positive thinking (1988) and Matson social skills (1983) questionnaires. The reliability indices of the questionnaires were calculated to be 0.94 and 0.86, respectively. The data were analyzed through Pearson correlation and regression analysis. Results showed that students who possessed high social skills demonstrated higher positive thinking, whereas low social skills were linked with declines in positive thinking. Furthermore, the social skills of students could be predicted through positive thinking. In addition, the mean score for students’ positive thinking was significantly higher than average and the mean score for students’ social skills was significantly lower than average.
Keywords: social skills , positive thinking .