نویسندگان:
یگانه شوقالشعراء1 ، جبار رحمانی2 ، سارا فریدزاده3 .1کارشناس ارشد مطالعات جوانان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، تهران، ایران
2دانشیار گروه مطالعات فرهنگی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
3استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: دانشگاه بهعنوان یک فضای فرهنگی، نقش مهمی در فرآیندهای برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دارد. این فرآیند بر حسب فرهنگ مبدأ و نوع تجربههایی که در فضای دانشگاهی برای دانشجویان شکل میگیرد، میتواند صورتبندیهای مختلفی داشته باشد. مسئله این پژوهش، تجربه هویت دختران یزدی در دانشگاه است و با این پرسش آغاز شده که دختران یزدی با توجه به بسترها و محیطهایی که در آن رشد کرده و تربیت شدهاند، چگونه محیط دانشگاه را بهمثابه بستر فرهنگی جدید، تجربه میکنند و همچنین از خلال این تجربه، هویت آنها چگونه برساخت میشود؟ در این پژوهش از روش نظریه دادهبنیاد برای فهم تجربه هویت دختران یزدی استفاده شدهاست. نمونههای مورد مطالعه در این تحقیق، دختران یزدی هستند که در دو بستر تهران و یزد به دانشگاه رفتهاند. تأثیرات مدرسه، گروههای دوستی، خانواده و جامعه یزد بر هویت این دختران نیز بررسی شدهاست. مقوله اصلی ساختهشده برای این دو گروه، مقوله دوفضایی شدن هویت است. یافتهها نشان میدهد که دختران یزدی در دو فضای هویتی مبتنی بر اندرونی و بیرونی، هویت خود را برساخت میکنند و عمده عاملیت آنها در فضای اندرونی رخ میدهد. آنها در عین پایبندی به قوانین جمعی فرهنگ و خانواده یزدی، در زیستجهان پستویی خود تجربههای متفاوت و هنجارشکنانه دارند.
Furtive lifeworld; A Case Study of Female Students from Yazd
English Abstract: Universities play a crucial role in shaping the social identities of students by providing a cultural space for identity formation. This process varies based on the students' original culture and their experiences within the university setting. This study focuses on exploring the identity experiences of female students from Yazd at the university. It aims to understand how these students, with their specific backgrounds and upbringing, perceive and construct their identities within the university environment as a new cultural space. By using a grounded theory approach, the research analyzes the identity experiences of female students from Yazd who attended universities in Tehran and Yazd. The study also examines how school, peer groups, family, and the Yazd community influence the identities of these students. The main concept identified is the idea of identity bifurcation. The findings reveal that Yazdi girls construct their identity in two distinct spaces: the internal (private) and the external (public). Their agency is primarily expressed in the internal space, where, while adhering to the collective norms of Yazdi culture and family, they engage in unique and unconventional experiences in their private world.