چکیده فارسی: رشته مطالعات زنان در ایران از بدو تاسیس تاکنون درگیر چالشهای متعددی از جمله عدم موفقیت در نظریهپردازی و ناکارآمدی در شناسایی و تبیین مسائل بومی و ملی، تاثیرپذیری فراوان از گفتمانهای سیاسی، نرخ بالای دانشآموختگان جویای کار، ناکارآمدی منابع درسی در ارائه مهارت تخصصی و دانش کاربردی است. هدف این مطالعه بررسی آینده رشته مطالعات زنان در ایران بر اساس تحلیل علی چالشهای موجود در مسیر رشته است. این پژوهش با استفاده از تحلیل لایه لایه علی بر اساس مرور پیشینه پژوهشی، در چهار سطح لیتانی یا توصیف، نظامات علّی، گفتمانها و جهانبینی و در نهایت تحلیل اسطورهها و استعارهها به بررسی تحلیل وضعیت پرداخته است. تحلیل لایه لایه دو عدم قطعیت شامل «ضعف رویکرد آموزشی» و «تسلط رویکردهای سیاسی» و دو پیشران مهم در مسیر آینده رشته شامل «تخصصی شدن» و «توسعه رویکرد میان رشتهای» شناسایی شد. بر اساس یافتهها چهار آینده بدیل شامل خاموشی-انحلال، بومیگرا-اصول مبنا، بومیگرا-شاهد مبنا و تخصصی-راهبری برای آیندههای پیش رو مطالعات زنان در ایران پیشنهاد شده است. این چهار آینده بدیل در تعامل با یکدیگر بروندادهای مختلفی در یک طیف از «حفظ وضعیت موجود»، «ابزاری-مقطعی» تا «بومی-منطقهای» و «بومی-فرامنطقهای» را حاصل خواهند آورد.
Foresight of Women's Studies in Iran
English Abstract: Since its establishment, the field of women's studies in Iran has experienced plenty of challenges including the lack of success in theorizing and inefficiency in identifying and explaining local and national issues, the great influence of political discourses, the high rate of job-seeking graduates, the ineffectiveness of teaching materials in providing specialized skills, and Knowledge. The present study seeks to explain the future of women's studies in Iran using the causal layered analysis approach. This research has investigated the analysis of the situation using causal layered analysis based on the review of the research background, at four levels of litany or description, causal systems, discourses, and worldviews, and finally the study of myths and metaphors. Layered analysis of two uncertainties including "weakness of educational approach" and "dominance of political approaches" and two important drivers in the future direction of the field including "professionalization" and "development of interdisciplinary approach" were identified. Based on the findings, four alternative futures have been suggested: silence-dissolution, Local-Ideological-based, Local-evidence-based, and professional-supervision. These four alternative futures in interaction with each other will produce different outputs in a range from "preserving the status quo", and "instrumental-intersectional" to "Local-regional" and "Local-transregional".