نویسندگان:
محمد علی مظاهری1 ، محمود حیدری2 ، مریم جمشیدی سیانکی3 .1گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2دانشیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: مطالعات پیشین از ارتباط بین دلبستگی و همدلی حمایت میکنند، با این وجود مطالعات محدودی از بررسی این رابطه فراتر رفتند و به مکانسیم اثر آن توجه داشتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم هیجان و نقش تعدیلکنندگی سن مادر در رابطهی دلبستگی با همدلی در کودکان پیشدبستانی انجام شد. 61 کودک 5 تا 6 ساله در جلسهی آنلاین آزمون مبتنی بر داستان دلبستگی شرکت کردند و مادران آنها پرسشنامهی همدلی گریفیت (دادس، 2008) و چکلیست تنظیم هیجان (شیلدز و سیچتی، 1998) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دلبستگی با همدلی ارتباط مثبت معنیدار دارد و تنظیم هیجان میانجی جزئی ارتباط دلبستگی و همدلی است. علاوه بر این سن مادر رابطهی این دو متغیر را تعدیل میکند و اثر دلبستگی بر همدلی در فرزندان مادران جوانتر شدت بیشتری دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تنظیم هیجان یکی از مکانیسمهای اثر اصلی دلبستگی بر همدلی است. به همین دلیل، توانایی تظیم هیجان موثر در کودکان ایمن به آنها این امکان را میدهد که با دیگران بهتر همدلی کنند.
Attachment and Empathy in Preschool Children: The Role of Emotion Regulation and Mother Age
English Abstract: Aim: A link between attachment and empathy has been established in the literature. However, only a few studies have examined mechanisms that influence this relationship, particularly among children. This study aims to explore the role of emotion regulation as a potential mediator, and mothers’ age as a potential moderator in the relationship between attachment and empathy in preschoolers. Method: For this purpose, a total of 61 five-to-six years old children’s attachment were evaluated based on the ASCT. Additionally, their mothers completed the Griffith Empathy Measure (Dadds et al., 2008) as well as the Emotion Regulation Checklist (Shields and Cicchetti, 1998). Result: The results of our regression analysis confirm a positive and significant relationship between attachment and empathy with a partial mediating role of emotion regulation. In addition to that, mothers’ age moderates the relationship between attachment and empathy, specially more intensely among younger mothers. Conclusion: Our findings show that emotion regulation is one of the main machansims through which attachment affects empathy. Therefore, secure children’s ability to regulate their emotions more effectively allows them to be more empathetic with others.