نویسندگان:
بهرام میرزاییان1 .1استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران.
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اندیمشک بود. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 313 نفر از این دانشآموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطافپذیری خانواده (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و جرأتورزی (ریچی و گمبریل، 1966) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد (001/0>P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده 62 درصد از واریانس جرأتورزی را تبیین میکند. یافتههای این پژوهش اهمیت الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده را در میان دانشآموزان نشان میدهد. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر به منظور شناخت بهتر چنین عواملی در جهت ارتقای فرایند آموزش و تربیت دانشآموزان توصیه میشود.
The Relationship between Communication Patterns, Flexibility, Family Cohesion, and Assertiveness among Female Students
English Abstract: The purpose of this study was to examine the relationship between family communication patterns, flexibility, cohesion, and assertiveness among secondary school female students in Andimeshk, Iran. The research method is correlation. The statistical population consisted of all the secondary school female students in Andimeshk, and a sample of 313 students was selected using the multistage cluster sampling method. To measure the variables, the Family Communication Patterns Questionnaire (Ritchie and Fitzpatrick, 1998), the Family Flexibility Questionnaire (Shakeri, 2003), the Family Cohesion Scale (Samani, 2002), and the Assertiveness Scale (Ritchie and Gambrill, 1966) were employed. Pearson correlation and multiple regression were used to analyze the data. The results of Pearson correlation coefficient indicated that there is a significant relationship between communication patterns, flexibility, family cohesion, and female students' assertiveness (P<0.001). Also, the results of multiple regression revealed that communication patterns, flexibility, and family cohesion explain 62 percent of assertiveness variance. The findings of this study show the importance of communication patterns, flexibility, and family cohesion among students. Therefore, planning of further studies is recommended in order to better understand such factors and promote the process of education and training among students.