نویسندگان:
کامران شیوندی چلیچه1 ، درسا حاجی محمدی2 ، پریسا عبادی3 .1دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی واحد بین الملل کیش
3دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش، کیش، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تدوین مدل مهارت های ارتباطی خانوادگی نوجوانان مبتنی بر احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با اثر واسطه ذهنآگاهی به انجام رسید که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر تهران بود. نمونه آماری برابر با 300 نفر بود که از پنج منطقه تهران انتخاب گردید. نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی فاین، مورلند و شوبل (1983)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006)، اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1996) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ضریب استاندارد احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی بر مهارتهای ارتباطی خانوادگی به صورت معنادار برابر با 49/0- و 20/0- بود (01/0>P). از سویی، ذهنآگاهی نقش میانجیگری در رابطه احساس تنهایی و اعتیاد به فضای مجازی با مهارتهای ارتباطی خانوادگی داشت. با توجه به نقش ذهنآگاهی در افزایش توان نوجوانان در رویارویی با شرایط بحرانی و حفظ روابط اجتماعی مثبت، به روانشناسان توصیه میشود که با تمرکز بر ذهن اگاهی، آمادگی نوجوانان را بهبود بخشند. آموزش و پرورش نیز باید برای آموزش این راهبردها در چارچوب محتوای درسی طرحریزی نماید.
Developing a Model of Adolescents' Family Communication Skills Based on Loneliness and Virtual Space Addictionwith the Mediating Effect of Mindfulness
English Abstract: Tthe aim of this study was compiling a model of adolescent family communication skills based on loneliness and virtual space addiction with the mediating role of mindfulness, which was applied in terms of purpose and descriptive - correlational in terms of nature. The statistical population included adolescents in Tehran. The statistical sample was equal to 300 people who were selected from five regions of Tehran. Cluster sampling method was done. In order to data collecting Fine, Moreland & Schwbel communication skills (1983), Walach et al Mindfulness (2006), Yang internet Addiction (1996) and Russell, Curtona & Peplau loneliness (1980) was used. The findings showed that the standard path coefficient of loneliness and virtual space addiction on family communication skills was significantly equal to -0.49 and -0.20 (P<0.01). On the other hand, mindfulness played a mediating role in the relationship between loneliness and cyberspace addiction with family communication skills. Considering the role of mindfulness in increasing the ability of adolescence to face critical situations and maintain positive social relationships, psychologists are advised to improve the preparation of them by focusing on mindfulness. Education should also plan to teach these strategies in the framework of the curriculum.