نویسندگان:
افسانه امیدی1 .1روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.تهران، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی برازش الگوی مفهومی مبتنی بر پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری سبک زندگی در زنان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش کمّی ـ پیمایشی، و جامعه آماری شامل تمام زنان متأهل شهر تهران است که تعداد آنها 2210287 نفر براورد شده است و از این تعداد 384 مورد بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها با استفاده از چهار پرسشنامه سبک زندگی والکر، رضایت زناشویی انریچ، آزمون شخصیتی نئو و پرسشنامه محقق ساخته عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و روش مورد مطالعه الگوسازی معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان از برازش نهایی الگوی ارائه شده دارد. اگرچه ارتباط بین متغیرهای عوامل اجتماعی ـ اقتصادی با رضایت زناشویی معنیدار نیست، بین عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و سبک زندگی، ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی، ویژگیهای شخصیتی و میزان رضایت زناشویی و سبک زندگی و میزان رضایت زناشویی زنان مورد مطالعه ارتباط معنیداری وجود دارد. به طور کلی و با توجه به نتایج، میتوان چنین نتیجه گرفت که رضایت زناشویی چند بعدی، و تحت تأثیر عوامل زیادی است و لذا از آنجا که متغیر رضایت زناشویی هم از بعد عینی و هم بعد ذهنی برخوردار است بشدت هم تحت تأثیر عوامل روانشناختی بویژه ویژگیهای شخصیتی است و هم از عوامل جامعهشناختی مانند سبک زندگی تأثیر گرفته است.
An Investigation into the Fitness of a Conceptual Model Based on the Prediction of Marital Satisfaction Based on Socioeconomic Factors and Personality Traits with the Mediation of Lifestyle among the Women in Tehran
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the fitness of a conceptual model based on the prediction of marital satisfaction based on socioeconomic factors and personality traits with the mediation of lifestyle among the women in Tehran. The research method was quantitative-survey, and the statistical population included all the married women in Tehran, whose total number was estimated to be 2210287. From among them, a group of 384 women was selected as the research sample based on the Cochran formula. Data were collected using four questionnaires: the Walker Lifestyle Questionnaire, the Enrique Marital Satisfaction Questionnaire, the NEO Personality Inventory, and the researcher-made socio-economic factors questionnaire. The results revealed the fitness of the proposed model. Although the relationship between the socioeconomic variables and marital satisfaction was not significant, a significant relationship was observed between socioeconomic factors and lifestyle, personality traits and lifestyle, personality traits and marital satisfaction, and lifestyle and marital satisfaction of the women studied here. In general, considering the results, it can be concluded that marital satisfaction is a multidimensional issue and is influenced by many factors. Therefore, since marital satisfaction has both objective and subjective dimensions, it is strongly influenced by both psychological factors, especially personality traits, and sociological factors, such as lifestyle.