نویسندگان:
مزضیه ملکیها1 ، رضا جعفری هرندی2 .1استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
2دانشیار،گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: تداوم مسیرشغلی پس از دوران دانشگاه و ورود به عرصۀ اشتغال مورد توجه غالب فارغالتحصیلان دانشگاهها است. لذا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتغالپذیری خود-ادراک شده بر اساس سبکهای دلبستگی، ذهنیسازی و بلندپروازی مسیرشغلی در فارغالتحصیلان دانشگاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیۀ فارغالتحصیلان بیکار جویای کار مراجع کننده به مراکز کاریابی استان اصفهان در طی سالهای 1400الی 1402 بودند. از این جامعه، نمونهای به حجم 163 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای دموگرافیک (محقق ساخته)، اشتغال پذیری خود-ادراک شده (راتول و همکاران، 2008)، سبکهای دلبستگی (هاوزن و شیور، 1985)، عملکرد بازتابی (فونگی و همکاران، 2016) و بلند پروازی مسیرشغلی (اوتو و همکاران، 2015) استفاده شد. دادهها با استفاده از روشهای آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره (روش گام به گام) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبکهای دلبستگی، ذهنیسازی و بلندپروازی مسیرشغلی با اشتغالپذیری خود-ادراک شده همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). در مجموع متغیرهای سبکهای دلبستگی، ذهنیسازی و بلندپروازی مسیرشغلی 84 درصد از واریانس اشتغال پذیری خود-ادراک شده را به عنوان متغیر ملاک تبیین میکند. در نتیجه میتوان اشتغالپذیری خود-ادراک شده را به کمک سبکهای دلبستگی، ذهنیسازی و بلندپروازی مسیرشغلی پیشبینی نمود. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت اشتغالپذیری فارغالتحصیلان دانشگاهها توجه به نقش متغیرهای روانشناختی در کنار کسب مهارتها و صلاحیتهای حرفهای برای ورود به عرصۀ اشتغال ضروری است.
Predicting self-perceived employability based on attachment styles, mentalization and career ambition in university graduates
English Abstract: Introduction: Transitioning from university to the workforce is a primary concern for graduates, as they seek employment opportunities and strive to establish their careers. This study aims to predict self-perceived employability based on attachment styles, mentalization, and career ambition among university graduates. Method: This research employed a descriptive-correlational design. The study population included unemployed job-seeking graduates who registered at employment centers in Isfahan province between 2022 and 2024. A sample of 163 participants was selected using convenience sampling. Data were collected using the following instruments: a demographic characteristics questionnaire (researcher-made), the Self-Perceived Employability Scale (Rothwell & et al., 2008), the Attachment Styles Questionnaire (Hazan & Shaver, 1985), the Reflective Functioning Questionnaire (Fonagy et al., 2016), and the Career Ambition Scale (Otto et al., 2017). Data analysis was conducted using Pearson’s correlation coefficient and stepwise multivariate regression analysis. Results: The results revealed significant positive correlations between attachment styles, reflective functioning, and career ambition with self-perceived employability (p < 0.05). Collectively, these variables explained 84% of the variance in self-perceived employability. This indicates that self-perceived employability can be effectively predicted using attachment styles, mentalization, and career ambition. Discussion: Given the importance of employability for university graduates, it is essential to consider psychological variables, such as attachment styles, mentalization, and career ambition, in addition to professional skills and qualifications. These factors play a critical role in facilitating graduates’ successful entry into the workforce.