نویسندگان:
معصومه خراشاهی1 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش تدوین الگوی پیشبینی احساس تنهایی دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران براساس سبکهای دلبستگی، مشکلات هیجانی مادران و نقش واسطهگری سبکهای هویت دختران نوجوان دبیرستانی است. در این پژوهش جامعه آماری را دانش آموزان پایه نهم (و مادرانشان) در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادهاند که از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای احساس تنهایی راسل (1984)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، مشکلات هیجانی لابیوند (1995) و سبک هویت برزونسکی (1996) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و از آمار استنباطی به منظور طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر برای پیشبینی احساس تنهایی در دانش آموزان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای دلبستگی، مشکلات هیجانی مادران و سبکهای هویت با احساس تنهایی دختران رابطه وجود دارد. همچنین، یافتههای این پژوهش نشان داد که احساس تنهایی زمانی به وجود میآید که فرد سبک دلبستگی ایمن یا ناایمن را همزمان با بودن یا نبود مشکلات هیجانی مادران تجربه میکند و تأثیر این ارتباط بدین اندازه است که زمینه رشد مطلوب و یا آمادهسازی بستر نامطلوب برای ایجاد احساس تنهایی، نداشتن هویت منسجم و عدم عاطفه مناسب را در زندگی نوجوان فراهم میسازد.
The Role of Mothers’ Attachment Styles and Emotional Disorders in Feeling Lonely with the Mediation of Identity Styles of Adolescent High School Girls
English Abstract: The present research has been accomplished with the objective of developing a model for predicting the feeling of loneliness among adolescent high school girls in Tehran based on mothers’ attachment styles and emotional disorders and the mediating role of identity styles of adolescent high school girls. The statistical population consisted of ninth grade students (and their mothers) in the 2016-2017 academic year. The sample was selected using the cluster sampling method. The data collection instruments were the Russell Loneliness Scale (1984), the Collins and Read Attachment Style Scale (1990), the Leblond Emotional Disorders Questionnaire (1995), and the Berzonski Identity Styles Questionnaires (1996). Descriptive statistics were used to analyze the research findings, and inferential statistics were utilized in order to develop a proper model of path analysis for predicting the feeling of loneliness in students. The results indicated a significant relationship between mothers’ attachment styles, emotional problems, and identity styles and the girls’ feeling of loneliness. The findings further revealed that loneliness appears when an individual experiences a safe or unsafe attachment style concurrent with the presence or absence of mothers’ emotional problems and the influence of this relation is so much that it provides a desirable or undesirable ground for the emergence of loneliness, lack of consistent identity, and proper emotions in adolescents’ lives.