نویسندگان:
نگار زارع1 ، سیمین حسینیان2 ، آزاده طاهری3 .1کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: امروزه جوانان با توجه به فشارها و چالشهایی که در دوران دانشجویی متحمل میشوند از مشکلات سلامت روان به شدت رنج میبرند، لذا تشخیص مشکلات سلامت روان و عوامل تأثیرگذار بر آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی نقش تعدیلگری ذهنآگاهی در رابطه بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و سلامت هیجانی - اجتماعی در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه الزهرا در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بودند و حجم نمونه پژوهش ۳۰۲ نفر برآورد شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به شبکههای اجتماعی احمدی، پولادی و بحرینی (۱۳۹۵)، سلامت هیجانی- اجتماعی فرلانگ، شیشیم و دودی (۲۰۱۷) و ذهنآگاهی فرایبورگ فرم کوتاه والاچ، بوخهلد، بوتنمولر، کلاینکشت و اشمیت (۲۰۰۶) جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و سلامت هیجانی- اجتماعی رابطه معنیداری وجود داشت. همچنین بین ذهنآگاهی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی ارتباط معنیداری مشاهده شد و از طرف دیگر بین ذهنآگاهی و سلامت هیجانی- اجتماعی نیز رابطه معنیداری مشاهده شد. نتایج همچنین نشان داد، بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و سلامت هیجانی- اجتماعی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری ذهنآگاهی ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان به اهمیت نقش ذهنآگاهی در کاهش اعتیادهای رفتاری نظیر؛ اعتیاد به شبکههای اجتماعی و افزایش سلامت هیجانی ـ اجتماعی اشاره کرد که این امر میتواند در اجرای برنامههای پیشگیرانه جهت ارتقاء سلامت روان افراد جامعه نقش مؤثری داشته باشد.
The Moderating Role of Mindfulness in the Relationship between Addiction to Social Networks and Social-Emotional Health
English Abstract: Introduction: Today, young people suffer from mental health problems due to the pressures and challenges that are likely to occur during their student days, so it is very important to recognize mental health problems and the factors that affect them.This study was conducted with the aim of investigating the moderating role of mindfulness in the relationship between addiction to social networks and social-emotional health in students. Method: The method of the present research was correlation of structural equation modeling. The statistical population of this research was all undergraduate students of Al-Zahra University in 1402-1401 and the sample size of the research was estimated at 302 people. The data of the research was collected using questionnaires for addiction to social networks by Ahmadi, Poladi and Bahraini (2015), social-emotional health by Furlong, Shishim and Dowdy (2017) and Freiburg mindfulness short form by Walach, Buchheld, Buttenmüller, Kleinknecht, & Schmidt (2006). Results: The results showed that there was a significant relationship between addiction to social networks and social-emotional health (β=-0.62, P=0.001), also between mindfulness and addiction to social networks (β=-0.85, P=0.001) and on the other hand, between A significant relationship was also observed between mindfulness and emotional-social health (β=0.3, P=0.001). The results also showed that there was a significant relationship between addiction to social networks and social-emotional health considering the moderating role of mindfulness. Conclusion: The research indicates that mindfulness plays a critical role in decreasing behavioral addictions, such as those related to social networks, while also improving social-emotional well-being. This highlights the potential for mindfulness to be a key component in preventive programs aimed at enhancing mental health in society.