نویسندگان:
سونا عسگرزاده1 ، زهرا برهانی2 ، محمدحسین حجتی3 ، فاطمه علی دستان نیاکی4 ، مجید برادران5 .1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
5استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده فارسی: مقدمه: وجود فرزند با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در خانواده عملکرد خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنهایی اجتماعی، تعارض زناشویی و باور به دنیای عادلانه در مادران با و بدون کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش شامل مادران با و بدون کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در سال 1401 بود و نمونه پژوهش 400 نفر (200 نفر برای گروه با اختلال نقص توجه بیش فعالی و 200 نفر گروه عادی) بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس تنهایی اجتماعی دیتوماسو، برانن و بست (2004)، پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی (1379) و پرسشنامه باور به دنیای عادلانه ساتون و داگلاس (2005) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مادران با و بدون کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از لحاظ تنهایی اجتماعی، تعارض زناشویی و باور به دنیای عادلانه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 >P). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بر اهمیت توجه به تنهایی اجتماعی، تعارض زناشویی و باور به دنیای عادلانه در مادران با کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تأکید میکند و تلویحات کاربردی مهمی جهت مداخلههای آموزشی دارد.
Comparison of Social Loneliness, Marital Conflict and Belief in a Just World in Mothers with and without Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
English Abstract: Introduction: The presence of a child with attention deficit hyperactivity disorder in a family can affect the performance of the family. This study aims to compare social loneliness, marital conflict, and belief in a just world in mothers with and without children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Method: The statistical population includes mothers with and without children with attention-deficit/hyperactivity disorder in the year 2022. The research sample includes 400 mothers (200 with Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and 200 without Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder). The participants responded to Ditommaso & et al, Social Loneliness Scale (2004), Sanai's Marital Conflict Questionnaire (2000), and Sutton & Douglas's Belief in a Just World Questionnaire (2005). The data were analyzed using multivariate analysis of variance and SPSS-23 software. Results: The results show that there is a significant difference between mothers with and without children with attention-deficit/hyperactivity disorder in terms of social loneliness, marital conflict, and belief in a just world (p<0.05). Conclusion: Findings emphasize the importance of paying attention to social loneliness, marital conflict, and belief in a just world in mothers with children suffering from attention-deficit/hyperactivity disorder and have an important role in educational interventions.