نویسندگان:
عبدالمحمد اردوزاده1 ، فرح نادری2 ، زهرا افتخاری صعادی3 ، پروین احتشام زاده4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4دانشیارگروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ علی بین جو عاطفی خانواده و خودناتوانسازی تحصیلی با بیصداقتی تحصیلی با مطالعۀ نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر خرمآباد بود. روش مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامههای بیصداقتی تحصیلی (ADQ)، جو عاطفی خانواده (FEAQ)، خودناتوانسازی تحصیلی (ASQ) و خودپنداشت تحصیلی (ASCQ). ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر و با نرمافزار SPSS-27 و AMOS-25 انجام گرفت. نتایج نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم بهجز مسیرهای جو عاطفی خانواده به بیصداقتی تحصیلی معنیدار شدند (p<0/05). همچنین مسیرهای غیرمستقیم جو عاطفی خانواده با بیصداقتی تحصیلی با نقش واسطۀ خودپنداشت تحصیلی و نیز رابطۀ خودناتوانسازی تحصیلی با بیصداقتی تحصیلی با نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی معنیدار شدند (0/05=p). براساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان محسوب میشود.
Investigating the Causal Relationship between Family Affective Atmospheres and Academic Self-Handicapping with Academic Dishonesty: The Mediating Role of Academic Self-Concept in Secondary School Students in Khorramabad
English Abstract: The aim of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in the relationship between family affective atmospheres and academic self-handicapping and academic dishonesty in secondary school pupils in Khorramabad. In this correlational study, the iterative cluster sampling method was employed to select 300 secondary school students in Khorramabad city during the academic year 2021-2022. In this study, Family affective atmospheres (FEAQ), Academic self-handicapping (ASHQ), Academic dishonesty (ADQ) and Academic self-concept (ASCQ) were used for data collection in this study. The path analysis method and SPSS-27 and AMOS-25 software were employed to evaluate the proposed model. The results showed that all direct paths, with the exception of the family affective atmospheres path and academic dishonesty, were statistically significant (p<0.05). Also, significant familial affective atmospheres and academic self-handicapping were indirect pathways with academic dishonesty, with academic self-concept mediating the relationship (p=0.05). According to the findings of this study, the proposed model has a good fit and is an important step in identifying the factors affecting students’ academic dishonesty.