نویسندگان:
خدیجه ابوالمعالی الحسینی1 ، محبوبه اکبری2 ، پگاه فرخ زاد3 .1استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات،علوم انسانی و اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای مهار هیجان در رابطۀ بین دلبستگی به والدین و همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بهلحاظ هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ نوجوانان مقطع دوم متوسطۀ شهر تهران به تعداد 236000 نفر بود که در نیمۀ دوم سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه 568 دانشآموز (303 دختر و 265 پسر) بود که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و افراد به پرسشنامههای دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)، مهار هیجان (ECQ2) و هراس اجتماعی (SPIN) پاسخ دادند. درنهایت تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS-24 و روش مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. براساس یافتهها، هم دلبستگی به والدین و هم دلبستگی به همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان رابطۀ منفی و معنادار دارد (0/01>P). همچنین رابطۀ بین مهار هیجانی با اضطراب اجتماعی نوجوانان مثبت و معنادار است (0/01>P) و مهار هیجانی بهصورت معناداری (0/01>P) رابطۀ بین دلبستگی به والدین و همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان را میانجیگری میکند. نتایج این مطالعه کیفیت رابطه با والدین و همسالان را بهعنوان منابع حمایتکنندهای که میتوانند نقشی برجسته در کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان داشته باشند، تأیید میکند.
The Mediational Role of Emotion Control in Explaining the Causal Relationship between Parent and Peer Attachment with Social Anxiety in Adolescents
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the mediating role of emotion control in the relationship between parent and peer attachment with adolescents' social anxiety. The current investigation employed a descriptive- correlationalmethodology that was implemented with regard to its objectives. The statistical population consisted of 236,000 secondary school adolescents in Tehranwho were studying in the 2020-21 academic year. The study samples were composed of 568 students (303 girls and 265 boys) who were selected using a multi-stage cluster sampling procedure. Each student completed the inventory of parent and peer attachment (IPPA), emotion control questionnaire (ECQ2), and social phobia inventory (SPIN). Ultimately, the data was analyzed using AMOS 24 software and a structural equation modeling procedure. Results indicated there was a negative and significant relationship (P<0.01) between parent and peer attachment with social anxiety in adolescents. Additionally, the relationship between emotion control and social anxiety was positive and significant (P <0.01), and adolescents’ emotion control was significantly mediated by parent and peer attachment with respect to social anxiety (P <0.01). The results of this investigation underscore the significance of supportive relationships with parents and peers as sources of encouragement that can significantly mitigate social anxiety among adolescents.