نویسندگان:
زهرا خسروی پور1 ، داود طوسی2 ، فاطمه مظاهری پور3 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علومتربیتی، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در رابطۀ بین جهتگیری مثبت به مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان است. روش تحقیق همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان مینودشت سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 360 نفر بود که تعداد 186 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامه شامل پرسشنامههای جهتگیری مثبت به مدرسه (POTS)، بهزیستی تحصیلی (AWBQ) و انعطافپذیری شناختی (CFI) انجام شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SmartPLS3 و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد جهتگیری مثبت به مدرسه بر بهزیستی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. همچنین انعطافپذیری شناختی تأثیر مثبت و مستقیم بر بهزیستی تحصیلی دارد. همچنین تأثیر غیرمستقیم جهتگیری مثبت به مدرسه بر بهزیستی تحصیلی با نقش میانجی انعطافپذیری شناختی مثبت و معنادار است. یافتهها بیانگر این است که هرچه دانشآموزان نسبت به مدرسه جهتگیری مثبتتری داشته باشند و از انعطافپذیری شناختی بیشتری برخوردار باشند، میزان بهزیستی تحصیلیشان افزایش مییابد.
The Relationship Between Positive Attitude Towards School and Students’ Academic Well-Being with the Mediating Role of Cognitive Flexibility
English Abstract: The aim of this study is to determine the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between positive orientation towards school and students' academic well-being. Correlational and structural equation model research methodologies were implemented. The statistical population comprises 360 students from the first secondary school in Minoudasht city during the academic year 2022-2023. Utilizing Cochran’s formula, 186 students were chosen as the research sample. Three questionnaires were employed to collect data: positive orientation towards school (POTS), academic well-being (AWBQ) and cognitive flexibility (CFI) questionnaires. Data analysis has been done with the help of SmartPLS3 software and structural equation modeling. The results showed that a positive attitude toward school has a direct and beneficial impact on academic well-being and cognitive flexibility. Additionally, cognitive flexibility has a positive and direct effect on academic well-being. Moreover, the indirect impact of a positive attitude toward school on academic well-being, which is mediated by cognitive flexibility, is both positive and significant. The findings indicate that the more students have a positive orientation towards school and have higher cognitive flexibility, the higher their academic well-being increases.