چکیده فارسی: گسترش تحقیقات در زمینه کیفیت زندگی از یک سو و لزوم برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه ای همه جانبه از سوی دیگر، پژوهشگران و برنامه ریزان علوم اجتماعی را بر آن داشته است تا مطالعات خود را در این زمینه متمرکز کنند و نیز برای ارتقای آن بکوشند. آنان اعتقاد دارند که بهبود کیفیت زندگی، مترادف با رشد و خلاقیت فردی و اجتماعی است و این سبب ایجاد احساس رضایت و شادابی در افراد میشود. از این رو هدف اساسی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی دانش آموزان در حکم یکی از اقشار مهم جامعه است.این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی است و داده های آن با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاس های سنجش متغیرهای پژوهش از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان کاشان است. با بهره گیری از فرمول نمونه گیری کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین و با استفاده از روش سهمیه ای تصادفی انتخاب و بررسی شده اند.یافته های تحقیق و نتایج ضریب همبستگی پیرسون، وجود همبستگی مثبت و معناداری میان متغیرهای میزان سرمایه اجتماعی و دینداری با میزان کیفیت زندگی دانش آموزان را به ترتیب برابر با 294/0=rو 334/0=r در سطح معناداری 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی، میزان تأثیر هر یک از متغیرهای آگاهی اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی بر میزان کیفیت زندگی را به ترتیب به میزان 09/0، 29/0 و 25/0 درصد نشان داده است.
Social and Cultural Factors Affecting Students’ Quality of Life
English Abstract: The vast scope of research in the area of quality of life and the necessity of planning for rapid development have made researchers and social sciences policy makers focus their studies on this field and endeavor to promote quality of life. They believe that boosting quality of life leads to social and individual creativity as well as contentment in life. Hence, the present study was carried out to examine the social and cultural factors affecting students’ quality of life. The population of this social survey included the entire Kashani high school students in 2013. The sample size was determined to be 384 students based on Cochran’s formula. For the purpose of sampling random quota sampling method was used. In this study, the data were gathered via a questionnaire whose reliability and validity were approved through Cronbach’s alpha. The obtained data were analyzed using Pearson correlation. Results showed that there was a significant, positive correlation between social capital (r=0.294), religiosity (r=0.334), and students’ quality of life. Furthermore, the results of regression analysis revealed that social cohesion, social participation, and social consciousness respectively had the highest direct effect on students’ quality of life (0.29%, 0.25%, and 0.09%).
Keywords: quality of life , religiosity , cultural capital , social capital , social cohesion .