نویسندگان:
مهسا محمدرجبی1 ، فریبا یزدخواستی2 ، حمید رضا عریضی3 ، احمد عابدی4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانی، بر کاهش مشکلات رفتاری درونیسازیشدۀ این کودکان انجام گرفت. پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با پیگیری یکماهه و گروه کنترل تنظیم شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 8 تا 12 ساله در بستر طلاق عاطفی والدین بود که در سال 1400 به مراکز جامع سلامت شهرستان شهرضا مراجعه کرده بودند. شیوۀ نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند بود. به این ترتیب، 30 کودک (18 دختر و 12 پسر) که مادران آنها در پرسشنامۀ طلاق عاطفی نمرۀ بالاتر از نقطۀ برش کسب کردند، پس از پرکردن پرسشنامههای پیشآزمون بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. در ادامه، گروه آزمایش پانزده جلسه تحت درمان فراتشخیصی یکپارچۀ اختلالات هیجانی قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامۀ طلاق عاطفی گاتمن (GEDS) و فهرست مشکلات رفتاری کودک (CBCL) بود. دادهها به روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد نمرۀ مشکلات درونیسازیشدۀ گروه درمان در دو مرحلۀ پسآزمون و پیگیری کمتر از گروه کنترل است (0/05>p) و این اثرات در مرحلۀ پیگیری، پایدار مانده بود. براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت درمان فراتشخیصی یکپارچۀ اختلالات هیجانی موجب کاهش مشکلات رفتاری درونیسازیشدۀ کودکان در بستر طلاق عاطفی والدین میشود.
The Effectiveness of Unified Transdiagnostic Treatment on the Internalized Problems of Children with Emotional Divorced Parents
English Abstract: This study aimed to investigate the effectiveness of transdiagnostic treatment for emotional disorders in reducing internalizing behavioral problems in children aged 8 to 12 with parents experiencing emotional divorce. The statistical population encompassed all minors within this age bracket who visited health centers in Shahreza County in 2021. A total of 30 children (18 girls and 12 boys) were randomly assigned to the experimental and control groups after completing pre-test questionnaires. The mothers of these children scored above the threshold point on the emotional divorce questionnaire. For fifteen sessions, the experimental group received transdiagnostic integrated treatment for emotional disorders. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was implemented to analyze the research data. The results indicated that the treatment group's score of internalizing problems was considerably lower than that of the control group in both the post-test and follow-up stages (p < 0.05). Additionally, these effects remained consistent throughout the follow-up phase. According to the results of this study, transdiagnostic treatment for emotional disorders not only mitigates internalizing behavioral issues in children but also sustains these effects over time. These results underscore the significance of addressing the psychological requirements of these children and indicate that similar psychological interventions may be effective in enhancing their emotional and psychological well-being. Additionally, it is advised that such treatment programs be implemented in health and educational facilities to improve the psychological well-being of children in comparable circumstances.