نویسندگان:
نصیبه پروین1 ، حیدرعلی زارعی2 ، سمیه تکلوی3 .1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامۀ ارزیابی رفتاری مبتنی بر مدل دیسک ویلیام و بررسی اثربخشی آن بر سطح سازگاری آموزشی نوجوانان با بیمار کرونایی انجام پذیرفت. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و جامعۀ آماری شامل نوجوانان 13 تا 18 سالۀ ساکن شهرستان نقده بود که در سال 1400 در خانوادۀ خود فرد مبتلا به کووید-19 داشتند. حجم نمونۀ آماری 40 نفر ( 20 نفر گروه آزمایشی و 20 نفر گروه کنترل) بود که به شیوۀ نمونهگیری دردسترس گزینش و به شیوۀ تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش ده جلسۀ 90 دقیقهای مبتنی بر مدل دیسک ویلیام مولتون مارستون انجام شد، اما گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. جمعآوری دادهها با پرسشنامۀ سازگاری آموزشی (AISS) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میانگین سطح سازگاری آموزشی در گروه آزمایش، پس از مداخلۀ دیسک در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری کاهش پیدا کرده است (01/0
Effectiveness of William’s DISC Model on the Level of Educational Adjustment of Adolescents with Covid-19 Patient
English Abstract: The aim of this study was to determine the efficacy of William Moulton Marston’s DISC model intervention. Regarding the educational adaptation of adolescents who are Covid-19 patients. The statistical population consisted of adolescents aged 13 to 18 who resided in Naghadeh and had a family member with Covid-19 in 2021. The research was conducted using a quasi-experimental design, with control groups, pre-test, and post-test. The statistical sample size consisted of 40 individuals from the statistical population, 20 in the experimental group and 20 in the control group. These individuals were randomly assigned to the control and experimental groups using the available sampling procedure. The control group did not receive any treatment, while the experimental group underwent ten 90-minute sessions in accordance with William Moulton Marston’s DISC model. Data was collected using the Adjustment Inventory for School Students (AISS) in this study. The MANCOVA analysis was employed to analyze the collected data. After the DISC intervention, the experimental group’s mean level of educational adjustment decreased markedly in comparison to the control group (P<0.01). According to the results of this study, the DISC model intervention improves the educational adjustment of adolescents who are Covid-19 patients.