نویسندگان:
رسول پیرهادی تواندشتی1 ، مژگان عارفی2 ، ایلناز سجادیان3 .1دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سهمرحلهای (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) دارای علائم خشونت در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش 27 دانشجوی دارای علائم خشونت (18 پسر و 9 دختر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (14 دانشجو) و گواه (13 دانشجو) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی را طی یک و نیم ماه در ده جلسۀ 75 دقیقهای دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ خشونت (EVQ)، مقیاس همدلی (BES) و پرسشنامۀ معنا در زندگی (MLQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش سرمایههای روانشناختی بر علائم خشونت (0001>P؛ 60/0=Eta؛ 48/38=F)، همدلی (0001>P؛ 55/0=Eta؛ 91/30=F) و معنای زندگی (0001>P؛ 49/0=Eta؛ 08/24=F) دانشجویان دارای علائم خشونت تأثیر معنادار دارد. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش سرمایههای روانشناختی با بهکارگیری مفاهیمی مانند خوشبینی، امید، خودکارآمدی و تابآوری روانی میتواند بهعنوان روشی کارآمد برای کاهش علائم خشونت و بهبود همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت مورد استفاده قرار گیرد.
Efficacy of Psychological Capital Training on the Empathy and Life Meaning in the Students with the Signs of Violence
English Abstract: The present study was conducted to investigate the efficacy of psychological capital training in enhancing the sense of empathy and purpose in life among students who exhibit signs of violence. The present study was semi-experimental in nature, consisting of experimental and control groups. It was designed with a three-stage (pretest, posttest, follow-up) and a two-month follow-up period. The statistical population included undergraduate and postgraduate students in the psychology major at Islamic Azad University (Khorasgan) who exhibited any indicators of violence during the academic year 2020-2021. Through purposive sampling, 27 students (18 boys and 9 girls) exhibiting symptoms of violence were randomly assigned to the experimental (14 students) and control (13 students) groups. Over the course of one and a half months, the experimental group participated in ten sessions of psychological capital training, each lasting seventy-five minutes. Violence questionnaire (EVQ), empathy scale (BES), and meaning in life questionnaire (MLQ) were implemented. The mixed ANOVA method was employed to analyze the data from the investigation using SPSS-23 software. The results showed that psychological capital training has significant effect on the signs of violence (F=38.48; Eta=0.60; P<0001), empathy (F=30.91; Eta=0.55; P<0001), and life meaning (F=24.08; Eta=0.49; P<0001) of students who exhibit signs of violence. The present study’s results indicate that psychological capital training can be a highly effective approach to reducing the appearance of violence and enhancing the empathy and life meaning of students who are experiencing violence. This is achieved by incorporating concepts such as optimism, hope, self-efficacy, and mental resilience.