نویسندگان:
منصوره حاج حسینی1 ، سمیرا کرمی2 ، معصومه ابراهیم3 .1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، پردیس بینالملیی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، پردیس بینالملیی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تنظیم انگیزشی (RMS) در جامعۀ دانشجویان ایرانی بود. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری توصیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه امام جواد (ع) شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 350 نفر بود که به روش نمونهگیری دردسترس از بین دانشجویان انتخاب شدند و درنهایت 330 نفر (263 دختر و 67 پسر) پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش مقیاسهای تنظیم انگیزشی، جهتگیری هدف و مشکلات در نظمبخشی هیجانی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ ۲۳ و برای تحلیل عامل تأییدی از نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج اجرای تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد مقیاس تنظیم انگیزشی دارای دو مؤلفۀ اصلی «اراده» و «تنظیم انگیزشی» با ارزش ویژۀ بیشتر از یک است. همچنین نتایج تحلیل عامل تأییدی مشخص کرد مدل با ساختار دومؤلفهای از برازش مناسبی برخوردار است. همسانی درونی مقیاس تنظیم انگیزشی با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش، روایی همگرای و واگرای مقیاس تنظیم انگیزشی را تأیید کرد. بهطورکلی میتوان گفت مقیاس تنظیم انگیزشی، روایی و پایایی مناسب را برای استفاده در بین دانشجویان ایران دارد.
Evaluation of psychometric indices of the Persian version of the Regulation of Motivation Scale (RMS) among students
English Abstract: The aim of this study was to investigate the Regulation of Motivation Scale’s (RMS) psychometric qualities among Iranian student. The research methodology was applied with an objective in mind and a descriptive way of data collection. All Imam Javad University students enrolled for the 2021–2022 academic year were included in the statistics population. A total of 330 individuals—the 350 participants in the sample—completed the questionnaires after being chosen from among the students using the available sampling technique. Measures of goal orientation, motivational regulation, and difficulty regulating emotions served as the research instruments. For data analysis, SPSS version 23 was utilized, while AMOS software was employed for confirmatory factor analysis. Confirmatory factor analysis results indicated that the model with a two-component structure has a good fit, and the results of exploratory and confirmatory factor analysis showed that RMS has two main components: “Willpower” and “motivational regulation” with a specific value of more than one. Using Cronbach’s alpha, the RMS scale's internal consistency was evaluated and verified. The study’s results supported RMS’s convergent and divergent validity. RMS offers strong validity and dependability overall for usage with Iranian pupils.